Sådan vil Angry Birds erobre verden

En ny investering på 42 mio. dollars skal hjælpe det finske spilfirma Rovio med at gøre det succesfulde spil Angry Birds til en verdensomspændende kult i stil med Super Mario.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det nye Super Mario. En TV- og Facebook-version. Kort sagt: global kultstatus. Det er bare nogle af ambitionerne med spillet Angry Birds, som det finske spil-udviklingsfirma Rovio står bag.
I sidste uge lykkedes det så virksomheden at hente en investering hjem på 42 mio. dollars, som skal gøre ambitionerne til virkelighed. 
  
Det er blandt andet Skype-stifteren Niklas Zennström og Accel Partners, som står bag kapitalindsprøjtningen, skriver CNN Money. 

"Angry Birds skal være et internationalt kendt varemærke i underholdningsindustrien, som ikke bare er en applikation til en iphone, men også findes på sociale netværk. Uanset hvilken platform, man benytter sig af, skal der være mulighed for at spille", siger Rovio's udvikler Peter "Mighty Eagle" Vesterbacka til CNN. 

Det finske firma Rovio blev grundlagt i 2003. Sammen med blandt Nokia og Vivendi udviklede Rovio spillene "Need for Speed" og "War Diary Torpedo", som blev store kommercielle succes´er. I 2009 blev Angry Birds så lanceret, og i dag er Rovio kendt som ét af de mest innovative it-firmaer i Europa, der udvikler spil specielt til smartphones så som Iphone og Android. 

Ifølge Financial Times har Rovio allerede skrevet kontrakt med 20th Century Fox om at lave en animeret film med de kampgale fugle. Avisen skriver også, at Angry Birds er blandt de tre mest downloaded app's hos Apple og dagligt har godt 40 mi. brugere.