Sådan tackler virksomhederne VM-kampen

Carlsberg har boykottet fodbolden, i Københavns Kommune er der øl og storskærm, mens de ansatte i Danske Bank ikke må juble for højt. Fodboldfeberen har ramt de danske virksomheder.

Foto: Bax Lindhardt

Nu skydes VM for alvor i gang for Danmarks vedkommende, når Olsens 11 udvalgte løber på banen i Sydafrika for at møde Holland.

Kampstart er 13.30 – midt i arbejdstiden – så der har længe været gisnet om, at sygemeldingerne vil vælte ind på de danske arbejdspladser, der ikke stiller storskærmen op.

Og der er da også stor forskel på om virksomhederne er VM-venlige eller ej. Det viser en mini-rundspørge business.dk har foretaget.

Carlsberg: Nul fodbold

Meget overraskende er der ikke fodbold på programmet hos den danske bryggerigigant Carlsberg.

Bryggerigruppen er ellers sponsor af både det engelske og danske landshold og har også lukreret ganske godt på slutrunden, men vil medarbejderne se fodbold, bliver det hverken på hovedkontoret i Valby eller produktionen i Fredericia. Det oplyser pressechef Jens Bekke.

”Vi arbejder,” lyder svaret på, hvordan den danske VM-debut bliver markeret.

Carlsberg var for få uger siden lammet af en omfattende strejke, der betyder, at man stadig halter bagud på produktion og levering, siger Jens Bekke som forklaring på at ølgiganten boykotter de danske drenge.

”I og med at vi ikke har alle varer ude hos vores kunder endnu, så kunne man da godt forestille sig, de ville blive lidt stødt hvis vi længer os tilbage og ser fodbold. Det tager to timer at lukke produktionen ned, og næsten det samme at starte op igen, så det vil næsten sige at vi skulle lukke ned en halv arbejdsdag.”

Københavns Kommune: "Jeg har ladet mine børn pjække"

På rådhuset i København er der omvendt klar til fodboldfest med billig øl og vand med tilhørende storskærm.

Økonomiforvaltningen har booket et af de store mødelokaler, hvor de ansatte kan flexe ud og deltage i arrangementet.

"Det er så stor en begivenhed, at det skal folk have lov til. Jeg har undtagelsesvist ladet mine børn pjække af samme grund," fortæller Marie Scott Poulsen, kommunikationschef i økonomiforvaltningen Københavns Kommune.

Kommunen har ikke nogen overordnet politik på området, men lader hver afdeling indrette sig efter forholdene.

"Det er en festdag, og det er ikke noget som skal problematiseres," siger Marie Scott Poulsen.

Dansk Metal: Øl, chips og fodbold på programmet

Stemningen er også fodboldvenlig hos Dansk Metal, for lønmodtagerorganisationerne har valgt at glæde de ansatte med en god gang fodbold.

I Dansk Metals hovedsæde på Vestersøgade i København får medarbejderne lov til at se kampen, hvis den enkelte medarbejder har tid. Det er op til hver afdeling i huset at sørge for fjernsyn og fornødenheder som øl, chips og sodavand.

En afdeling har storskærm, mens andre har et fjernsyn i et aflukket lokale. Forbundshuset melder at især flere kvinder har boykottet arrangementerne.

Mærsk: Business as usual

På Esplanaden er der ”business as usual”. Det fortæller pressechef Michael Storgaard.

”Om de enkelte afdelinger ser fodbold er op til dem. Vi har jo flextid herinde, så det styrer de selv, men fra koncernens side er der ikke arrangeret noget,” siger han.

Pressechefen peger desuden på, at den danske rederigigant har ansatte fra mere end 80 nationaliteter.

”Så kunne der hurtigt være mange fodboldkampe og andre sportsbegivenheder at følge med i.”

Danske Bank: Fodbold er fint – bare I ikke larmer

I finansverdenen raser fodboldfeberen selvfølgelig også. Danske Bank oplyser, at der ikke er arrangeret fodbold for medarbejderne, men at de enkelte filialer gerne må vise kampen.

Eneste betingelse er at det ikke forstyrrer kunderne eller driften.

YouSee: Fodbold er et krav

Det TDC-ejede YouSee leverer fjernsyn til over halvdelen af alle danske hjem, og derfor skal medarbejderne selvfølgelig ikke snydes for adgang til fodboldkampen.

"Vi har pålagt vores medarbejdere at se tv, fordi de skal holde øje med at det hele kører," siger presserådgiver Ib Konrad Jensen fra YouSee med et grin. 

"Overordnet er politikken, at de enkelte afdelinger selv må styrer det, men vi har tv-skærme overalt, så det bliver svært at undgå."

Berlingske Media: Hotdogs og storskærm

Til sidst kan det afsløres, at fodboldstemningen har indtaget Pilestræde, hvor Berlingske Media har hjemme. Nyhedsrummet er pyntet med landsholdstrøjer fra de deltagende nationer og kl. 13.30 er der storskærm og hotdogs i kantinen.

Så må nyhederne vente en kort stund.