Sådan snyder du Google

Et nyt selskab har set dagens lys: I starten rystede de på hånden, for søgemaskiner som Google slår hårdt ned på manipulering med søgeord. I dag er virksomheden mere sikker i den sag, som Google kalder at bryde reglerne.

"Opdager vi nogle, der benytter sig af teknikker, som vi ikke godkender, bliver de fjernet," lyder beskeden fra Google til de virksomheder, der systematisk arbejder på at omgå reglerne for søgemaskineoptimering. Fold sammen
Læs mere
Foto: Des Jenson
Når du taster et søgeord ind på Google, får du typisk flere sider at vælge imellem. Læser du alle siderne for at se samtlige resultater?

Nej, vel. De fleste skimmer én eller højest to sider, og derfor kan det være helt afgørende for virksomheder eller institutioner at være blandt de første resultater.

Derfor arbejder et hold af eksperter i det nye selskab Cloaking System Aps på at placere deres kunders hjemmesider så højt på resultatlisten som muligt:

"Vi narrer Google til at placere de optimerede sider på de bedste pladser i søgeresultaterne, og samtidig har vi sikret kunderne imod sanktioner fra Google," siger Marcel Fuursted, en af landets eksperter inden for søgemaskineoptimering, som sammen med en række andre har udviklet Cloaking System.

Hvordan sikrer I kunderne imod, at Google fjerner siden?

"Vi definerer den side, som kunden har som brand-domæne. Og vi kalder den side, som vi arbejder på, for cloak-domæne. Brand-domæne lader vi være, som det er, mens vi køber et nyt – nemlig cloak-domænet," siger han og fortsætter:

"Vi sørger for, at cloak-domænet ikke ejes af samme firma som brand-domænet. Og vi sørger for, at brand-domænet ikke henviser til cloak-domænet på nogen måde. Så kan søgemaskinerne ikke se nogen sammenhæng mellem de to domæner."

Er du enig i, at I så at sige springer køen over og snyder dem, der ikke prøver at narre søgemaskiner som Google?

"Det er der ingen tvivl om. Men de, der ligger på øverst, er manipuleret på en eller anden måde via søgemaskineoptimering," siger Marcel Fuursted.

Google: En kortvarig forretningsmodel

Hos Google afviser den danske landechef Peter Friis, at de fleste resultater i den såkaldte organiske søgning er manipuleret:

"Det er ikke korrekt. De, der ligger øverst, er et resultat af Googles måde at finde ud af, hvem der leverer det mest relevante resultat. Vi er den mest populære søgemaskine, fordi vi leverer det mest relevante resultat," siger han og kalder systemer som Cloaking System for en kortvarig forretningsmodel.

Hvor udbredt er problemet?

"Det kan jeg ikke sige. Men det er mit indtryk, at en del firmaer ikke følger reglerne, og dermed påfører deres kunde en risiko. Hvis man prøver at snyde vores maskine, så gør man desuden brugerne en dårlig tjeneste, for de får ikke det mest relevante," siger Peter Friis.

Ifølge ham sker der en løbende proces, hvor Google fjerner de manipulerede sider fra søgemaskinen Google samtidig med, at en række virksomheder hele tiden udvikler nye metoder til at snyde Google.

"Vi forøger at bekæmpe de sorte hatte ved hele tiden at forbedre vores evne til at gøre det svært for dem. Opdager vi nogle, der benytter sig af teknikker, som vi ikke godkender, bliver de fjernet. Man skal bare være opmærksom på, at det ikke er marketingvirksomheden, der får problemet, men den enkelte virksomhed, der får fjernet sin side," siger Peter Friis.

Han peger på, at Google stiller en lang række værktøjer til rådighed til, hvordan man på ærlig vis optimerer sig godt på Google.

"Som ansvarlig virksomhed kan man derfor nå lige så langt ved at bruge Googles værktøjer. Mange virksomheder ligger godt i vores organiske resultater som resultat af et professionelt og ansvarligt arbejde - uden at bryde reglerne og uden at risikere noget," siger Peter Friis og peger på, at Googles mål er til enhver tid at levere relevante informationer og relevante søgeresultater.

Men hos Cloaking System ryster Marcel Fuursted ikke på hånden:

"Vi bruger stort set al vores tid på at gardere os mod de tiltag, søgemaskinerne kan tage. Vi kender Google meget godt, og er derfor også ekstremt forberedt hele tiden," siger han.