Sådan overvåger forsikringsselskaberne sine kunder

Det er ikke kun på Facebook, at forsikringsselskaberne holder skarpt øje. Privatdetektiver og videooptagelser er eksempler på andre metoder, selskaberne tager i brug i kampen mod svindel.

Forsikringssvindel er en bekostelig affære for forsikringsselskaberne. Faktisk giver det en hovedpine så stor, at forsikringsselskaberne er villige til at tage kontroversielle metoder i brug for at stoppe det.

Torsdag fortæller Berlingske Business om depressionsramte Andreas Hinsching, som er blevet frataget sine ydelser fra PFA, efter at en ven lagde billeder på Facebook af en smilende Andreas Hinsching på ferie. Men det er ikke kun Facebook, som forsikringsselskaberne bruger til at holde øje med deres kunder.

Business.dk forsøger at skabe et overblik over, hvilke metoder, forsikringsselskaber benytter sig af for at standse forsikringssvindel.

Birger Lang Mark var sygemeldt med diskusprolaps og modtog arbejdsskadeerstatning, da to politimænd bankede på hans dør i 2008. Gennem seks måneder havde TopDanmark overvåget hans hverdag, og det hele kunne dokumenteres med video, som detektiven havde optaget. Birger Lang Mark var nu anklaget for forsikringssvindel.

»De lavede skemaer, så man dagen lang kunne se, hvad jeg lavede. Når jeg var ude at gå, målte de turen op, for at se hvor langt jeg gik. Når jeg købte ind, var de der. Og når jeg var sammen med mine børn og afleverede dem i skolen, filmede de mig,« forklarer Birger Lang Mark til Berlingske sidste år.

Det gør forsikringsselskaberne:

  • Private efterforskere er begrænset af strafferets- og persondataloven og har ikke særlige beføjelser. Det fremgår af forsikringsbranchens etiske kodeks, at man ved »bestyrket msitanke« eller hvis »mindre indgribende undersøgelsesmetoder er godkendt« kan ty til »mere indgribende metoder«:
  • Foto- og videooptagelse af personer. Posering som ven på sociale medier som f.eks. Facebook, LinkedIn osv.
  • Brug af elektronisk sporingsudstyr (GPS)
  • Kontakt til familie, venner, naboer og bekendte i forsikringskundens/skadelidtes nærmiljø