Sådan opererer Mærsk på Bermuda og i Panama

Syv ud af 16 Mærsk-selskaber på Bermuda ejer havne i Kina, og ét opsamler udbytter fra Maersk Line-agenturer i Latin- og Sydamerika. Mærsk har ti selskaber i Panama.

Foto: INGO WAGNER. Syv ud af 16 Mærsk-selskaber på Bermuda ejer havne i Kina, og ét opsamler udbytter fra Maersk Line-agenturer i Latin- og Sydamerika. Mærsk har ti selskaber i Panama.
Læs mere
Fold sammen

Mærsks mangeårige tilstedeværelse i skatte­lyet Bermuda har været omgærdet af myter og hemmelighedsfuldhed, når koncernens aktiviteter på øen har været omtalt i pressen og i litteraturen. Det var her, A.P. Møller-familien gennemførte diskrete aktiehandler, og det var her, Mærsk engang havde næsten 40 selskaber, hed det i bogen »Esplanaden« fra 2008. Ifølge bogen kanaliserede Mærsk indtjeningen fra Sydamerika, Mellemamerika eller Centralamerika via sit finansielle centrum på Bermuda.

Mærsk har i alt 16 selskaber på Bermuda med 70 ansatte og en samlet omsætning på 26 millioner dollar på Bermuda. Ifølge Mærsks head of tax, Clive Baxter, ejer et af dem Maersk Line-selskaber i ti Latin- og Sydamerikanske lande: »Selskabet blev oprettet i 1970, og udbytter fra Maersk Line-agenturer i disse ti lande går igennem her, inden de bliver beskattet i Danmark. Denne konstruktion er forældet og giver desuden ingen skatte­mæssige fordele. Tværtimod resulterer den i en samlet højere beskatning af udbytterne,« forklarer Clive Baxter.

Derudover har Maersk Line, Maersk FPSO og Maersk Tankers tre driftsselskaber på øen, og koncernen har et operationelt kontor på Bermuda, mens Maersk FPSO har et registreret ejerskab på et selskab på Bermuda.

Administrative fordele

»APM Terminals har desuden syv holdingselskaber på Bermuda, som via Hongkong ejer aktier i kinesiske terminalselskaber,« forklarer Clive Baxter, som understreger, at der ikke er nogen skattemæssige fordele forbundet med selskaberne.

Men hvad er så årsagen til, at Mærsk har holdingselskaber på Bermuda?

»Der er administrative fordele forbundet med holdingselskaberne. I Kina har det tidligere kunnet tage lang tid at få registreret overdragelser af ejerandele hos de offentlige myndigheder. Investeringer i de kinesiske terminaler foregik derfor oftest via holdingselskaber, fordi denne ejerstruktur sikrer en smidig og hurtig håndtering af køb og salg af ejerandele i terminalerne,« forklarer Clive Baxter.

Ifølge Mærsks skatteansvarlige har koncernen også ti selskaber i Panama, som har omkring 400 ansatte og en samlet omsætning på 39 millioner dollar.

»Maersk Line, APM Terminals, Svitzer og Damco er repræsenteret i Panama, og ni af de ti selskaber er driftsselskaber. Det tiende selskab er et holdingselskab oprettet tilbage i 1947 af kommercielle hensyn. Der er ikke nogen skattemæssige fordele ved dette selskab,« skriver Clive Baxter.

I Hongkong har Mærsk i alt 31 selskaber med omkring 3.000 ansatte og en samlet omsætning på 660 millioner dollar.

»Maersk Line, Damco og APM Terminals har 14 driftsselskaber i Hongkong. Herudover har Gruppen ti holdingselskaber, hvoraf de fleste ejer kinesiske terminaldriftsselskaber direkte. Der er ingen skattemæssige fordele for APM Terminals forbundet med Hongkong holdingselskaberne,« skriver Clive Baxter, som oplyser, at de resterende af Mærsks selskaber i Hongkong er finansierings-, administrations- eller inaktive selskaber.

»Der er ingen skattemæssige fordele forbundet med disse selskaber,« skriver han.

Mærsk har ifølge Bisnode også selskaber i skattelyene Mauritius, Brunei, Liberia samt de britiske Virgin Islands.