Sådan måler vi de 140 virksomheders image

Det helt særlige ved Berlingske Business Magasins ­ Imageanalyse er, at erhvervslederne giver hinanden karakterer. I alt 4.169 erhvervsledere har deltaget i årets undersøgelse og vurderet 140 selskaber.

Foto: Iris Fold sammen
Læs mere

Så er det igen tid til Berlingske Business Magasins Imageanalyse, som er blevet en institution på sit felt. I over 20 år har vi sammen med IFO Instituttet for Opinionsanalyse målt og vejet kendte og toneangivende virksomheders image.

Analysen er langt grundigere end andre målinger. Den giver en enestående mulighed for at gå i dybden med de i alt ni parametre, vi måler på (se nedenfor).

Det særlige ved Imageanalysen er, at det er erhvervslederne, der giver hinanden karakterer.

I alt 4.169 erhvervsledere har deltaget i årets analyse.

De 140 virksomheder, der indgår i Imageanalysen, er udvalgt af Berlingske og IFO Instituttet for Opinionsanalyse blandt Danmarks største og mest toneangivende virksomheder.

Der tages udgangspunkt i Berlingske Business Magasins Guld1000-liste, hvor Danmarks 1.000 største virksomheder hvert år opgøres efter omsætning.

Den vigtigste forudsætning for at have et image er dog, at virksomheden er kendt i målgruppen. Nogle af de største virksomheder målt på omsætning er således ikke medtaget, da de er kendetegnet ved et meget lavt kendskab. Det gælder en række handelsselskaber med meget stor omsætning, men ganske få medarbejdere.

Hvert år vurderer vi desuden, om de mindst kendte virksomheder i sidste års Imageanalyse skal udskiftes med nye. I år er LD, Harboes Bryggeri, Hewlett-Packard og IC Group erstattet af Atea, Bygma, XL-Byg og Genmab.

Analysen er i enkelte tilfælde suppleret med mindre virksomheder, der har et højt kendskab. Det sker for at samle flere virksomheder i udvalgte branchegrupper.

Imageanalysen er en analyse af virksomheder og koncerner og ikke af brands og datterselskaber. Derfor er Dansk Supermarked med i analysen, mens eksempelvis mærkerne Netto og Bilka ikke er det.

Imageanalysen bliver lavet på koncernniveau. Derfor er datterselskaber i koncerner i udgangspunktet ikke med.

Ligesom tidligere år står IFO – Instituttet for Opinionsanalyse anført af direktør Palle Klinke Hansen bag undersøgelsen.

Undersøgelsen er gennemført i perioden fra 24. marts til 12. april 2017.

Rapporten bag Imageanalysen kan købes hos Palle Klinke Hansen tlf. 38 33 85 38. Se også IFOs ­benchmark-tool på www.guldimage.dk