Sådan laver du business på golfbanen

Business and pleasure. Forretningsfolk spiller ikke altid kun golf for fornøjelsens skyld. Tværtimod gøres der mange forretninger mellem slagene. Læs her hvordan du gør forretning, mens du golfer, og hvordan du ikke skal gøre.

I takt med at golf generelt bliver mere og mere populært, bruger et stigende antal virksomheder sporten i deres markedsføring.

Golfarrangementer bruges i dag på samme måde som eksempelvis fodboldkampe, som kunder inviteres med til, forklarer medstifter Stig Hansen fra firmaet Golf Business Partner (GBP), der arrangerer golfevents .

Sådanne events kan både være bygget op, så deltagerne selv spiller eller tager til en turnering som tilskuere. Uanset hvad har arrangementerne det formål at pleje værtens kunder. - Det er god latin at forkæle sine vigtige kunder, og da mange forretningsfolk spiller golf, vil de gerne inviteres med til golfarrangementer, siger Stig Hansen.

Der forhandles måske ikke direkte under sådanne sammenkomster, men de er en kærkommen lejlighed til at komme tættere på hinanden. Det gør det nemmere at snakke forretning efterfølgende og måske gå ind i konkrete samtaler om projekter, man har drøftet løst under golfarrangementet.

Golf skaber netværkHvor godtfolk er, kommer godtfolk til det gælder også forretningsfolk. Da golf er populært i forretningsverdenen, er golfbanen et oplagt sted at knytte nye kontakter og skabe netværk.

Det kan blandt andet ske ved sammenkomster, som dem GBP arrangerer for en række virksomheder. Man melder sig til og møder så folk fra andre firmaer og brancher på en uformel måde, hvor man er sikker på at have mindst én ting at snakke om: Golf. Det gøder jorden for nye bekendtskaber.

Ifølge Stig Hansen har denne form for networking den store fordel, at golf tiltrækker topcheferne fra virksomhederne. Det er altså de virkelige beslutningstagere, man møder på denne måde.

- Det er toppen af pyramiden, der deltager i den slags. Vi tager nogle gange flere firmaer med til en bane, og det er en god form for networking, der giver bonus efterfølgende, forklarer Stig Hansen.

Martin Sundahl, stifter af it-virksomheden Comendo, kalder golf unikt som værktøj til at udvide netværket.

- Man falder nemt i snak, fordi fællesinteressen er golf, og folk er altid glade, når de er på golfbanen. Samtidig møder du typisk de folk, der kan sætte ting i gang, og som det kan betale sig at kende, siger Martin Sundahl, der selv har handicap 4,3.

Spil golf og vent med snakkenSelv om golfbanerne lægger græs til mange slag og skridt fra forretningsfolk, er det en uskreven regel ikke at tale forretninger, mens man spiller.

Når man er på golfbanen, er det for at spille golf, og det skal man kunne koncentrere sig om. I modsat fald får man aldrig succes på banen, og det er det øverste formål med at spille golf.

- Når man spiller golf, spiller man golf. Du træder forkert, hvis du går direkte til business-snakken eller bruger mobiltelefonen. Der skal være ro under spillet, så man kan koncentrere sig om at spille bedst muligt, konstaterer Stig Hansen.

Udstråler du ikke den holdning, kan du godt glemme alt om at knytte værdifulde kontakter. De seriøse forretningsfolk gider ikke spille med én, der ikke selv er seriøs.

Der er dog ikke noget krav om, at man skal være musestille på vejen rundt mellem hullerne. Her er der god mulighed for uformel samtale. Kunsten er ikke at være for ivrig og trække en forretningssnak ned over hovedet på medspilleren.

Til gengæld kan man godt skyde sig ind på, hvad man eventuelt kan diskutere i detaljer senere. Det må bare ikke virke påtaget og forkrampet.

- 95 procent af tiden i golf bruger man på at gå, og her skal man jo snakke for ikke at kede sig. Derfor er den danske tradition med ringe brug af golfvogne rigtig god, for man kan ikke tale sammen, når man sidder i hver sin vogn, forklarer Martin Sundahl.

Tingene sker i klubhusetMens det altså er forbudt uden videre at tale business på green og fairway, er reglerne nogle helt andre i klubhuset. Så snart man når omklædningsrummet, kan snakken tage fart, og den fortsætter typisk bedst i baren eller restauranten.

- Der bliver lavet mange forretninger på golfbanen, men det foregår før og efter selve spillet. Efter en runde kan det være oplagt med en samtale eller egentlig forhandling, siger Stig Hansen.

Ifølge ham er det især advokater samt folk fra bil-, it-, tele- og ejendomsbranchen, der bruger golf som grundlag for at gøre forretning. Bank- og forsikringsfolk elsker også at svinge køllerne og kombinere det med business.