Sådan kan reklame også se ud

I stedet for endnu en traditionel reklameløsning valgte Nescafé i Norden at gå nye veje for at overbevise eventuelle tvivlere blandt forbrugerne om, at pulveret faktisk er 100 procent ægte kaffe. Reputation er bureauet bag.

Den danske sygeplejerske, Marie Jensen, plukker kaffebønner i Mexico - og er nu en af hovedpersonerne i en ny dokumentar/reklame fra Nescafé. Fold sammen
Læs mere

Content vil nogle kalde det. Forbrugerdokumentar ville andre måske sige. Men uanset betegnelse, er fødevaregiganten Nestlés pulverkaffe-brand, Nescafé, gået nye marketingveje med sin seneste nordiske satsning.

Det skriver markedsforing.dk

I stedet for blot at besøge en kaffeplantage med et filmhold og fremstille endnu et 30 sekunders reklamespot valgte brandet - sammen det danske Publicis-bureau Reputation - at sende en forbruger af sted på en længere rejse og lade vedkommende være hovedperson i filmen sammen med en kaffebonde.

Valget faldt på Marie, der til daglig er sygeplejerske. Hun blev fundet via Facebook og kastede sig ud i eventyret uden helt at vide, hvad der skulle foregå, og hendes ophold i Mexico er nu blevet til en 12 minutter lang dokumentar-lignende film.

Læs også: Ulven Peter går reklamevejen

Ingen stylister og replikker

Christian Madsen, der er kontaktdirektør hos Reputation, siger:

»Når vi skal overbevise de sidste tvivlere om, at Nescafé er ægte kaffe, er det mest oplagte at fortælle den usminkede, sande historie. Vi ville ganske enkelt lade forbrugerne møde nogle af de mennesker, som vier hele deres liv til at dyrke kaffebønner, så vi bevægede os over i den håndholdte dokumentargenre og droppede skuespillere, indøvede replikker, stylister og kæmpe-kamerahold.«

Og hos Nescafé er holdningen klar.

»Vi tror, vi kommer længere med vores budskab om ægte kaffe ved at vise mødet mellem en helt almindelig forbruger og en af de tusindvis af kaffebønder, der dyrker bønner til Nescafé. Derfor tilbød vi Marie Jensen at tage til Mexico sammen med et meget lille filmhold og bo en uge hos kaffebonden Noé og hans familie«, siger Claus Boysen, der er Nordic Marketing Manager hos Nestlé.

Læs også: Spies gjorde det igen

Var med hele vejen

Og Marie fik den fulde og ægte oplevelse af livet på en kaffeplantage, siger Claus Boysen:

»Hun var med hele vejen fra at ordne kompost til kaffespirer til at være med ude i det stejle landskab for at høste de modne Arabica-bønner. Hun blev ikke skånet for noget, og hendes fem dage hos Noé har vi nu klippet ned til en 12 minutter lang fortælling, som vi håber vil overbevise de sidste tvivlere om, at Nescafé er 100 procent ægte kaffe.«

Dokumentaren rulles ud i de nordiske medier i diverse temaer hen over året og kan desuden ses på Nescafés YouTube kanal.

Og så kan du naturligvis også se den her.