Sådan idéudvikler de virkelig kreative

Drop langtrukne power-points. Det nye præsentationskoncept Pecha Kucha fra Japan vinder frem i de kreative miljøer herhjemme.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vil du virkelig udfordre dig selv, når du skal dele din fantastiske forretningsidé eller dit projekt med andre, bør du tjekke det nye japanske præsentationskoncept Pecha Kucha ud.

Så får du nemlig lige præcis 20 oplæg á 20 sekunder – i alt 6 minutter og 40 sekunder – til at præsentere dit emne. Det tvinger dig til at fokusere, have et knivskarpt budskab, og til at tænke i mange forskellig vinkler, om dit eget projekt.

Det fortæller en af initiativtagerne til Pecha Kucha Nights Copenhagen, Morten Engel.

”Det går ud på ikke at ende med et langt foredrag og en enetale foran et halvanden time langt powerpoint-oplæg, hvor man kommer til at kede folk. Her er nødt til at koge det ned, så det passer ind i rammen,” fortæller han.

Stesser som sportDen udfordring kender Martin Tamke, arkitekt og adjunkt på Kunstakademiets Arkitektskole. Han har selv prøvet kræfter med det alternative koncept, som han betegner som ’superinteressant’.

”Det er lidt stressende, fordi det skal gå så stærkt, så det minder lidt om en sport. Dit oplæg kommer til at fungere som en slags tegneseriestribe, og det tvinger dig til at tænke på en helt anden måde, end du plejer,” fortæller Martin Tamke, der brugte 20 forskellige fotos til at holde et oplæg om fremtidens arkitektur.

Virksomheder spotter talenterI Danmark er Pecha Kucha stadig mest et subkulturelt fænomen, som først og fremmest tiltrækker folk fra kreative miljøer, som grafikere, arkitekter, musikere og kunstnere. Men andre brancher er ved at få øjnene op for det nye koncept, som er slået godt og grundigt igennem i storbyer som London, New York og selvfølgelig – Tokyo.

”I udlandet fungerer Pecha Kucha som et arrangement, hvor virksomheder spotter talentmasse, og hvor folk bliver headhuntet,” siger Morten Engel.

Herhjemme handler det stadig mere om at fremlægge sin idé og få en direkte respons fra de 300-400 mennesker, som deltager i arrangementet.

”Men man kan også sagtens finde nye samarbejdspartnere og få nogle kontrakter,” fortæller Morten Engel, som mener, at alle typer af virksomheder og organisationer kan have glæde af at bruge Pecha Kucha-rammen af og til.

”Jeg tror, at det er en god måde at holde møder på, og en god metode til at fremvise resultater og at brainstorme på,” siger han.