Sådan fik Apple endnu en amerikansk mærkedag til Danmark

Siden IT-giganten Apple introducerede danskerne for Black Friday, har begivenheden for alvor bidt sig fast i butikkerne. Indkøbsdagen er kommet for at blive, vurderer ekspert.

Foto: Mathias Løvgreen Bojesen.
Læs mere
Fold sammen

»Apple Danmark har bedt os nævne, at der i dag - og kun i dag - er nogle rigtigt gode tilbud på diverse Apple-produkter«.

Som den første store virksomhed forsøger IT-giganten Apple at få danskerne til at tage en ny amerikansk tradition til sig, da Apple den 27. november 2009 indrykker de første reklamer for Black Friday i Danmark. I annoncerne forklarer Apple, at Black Friday er et fænomen, der foregår dagen efter Thanksgiving, og at de fleste amerikanere holder fri netop denne dag, og derfor er der en lang række firmaer, der sætter prisen et ekstra hak ned.

Men bare fordi vi bor i Danmark, skulle vi ikke gå glip af de gode tilbud, lød beskeden fra Apple, og den melding var danskerne hurtige til at tage til sig. Siden de første Black Friday-annoncer fra Apple så dagens lys, har det amerikanske fænomen i stort omfang vundet indpas i de danske butikker.

Således satte Black Friday sidste år dansk forbrugsrekord en dankortomsætning på 1.983 millioner kroner, og den rekord vil med al sandsynligvis blive afløst af en ny på fredag, når Black Friday for ottende gang løber af stablen i Danmark.

En elsket og hadet fredag

Selvom Black Friday er et relativt nyt fænomen, har begivenheden allerede skilt vandene. Nogle danskere kan næsten ikke vente på de store besparelser på tøj, computere eller hvidevarer, mens andre finder dagen ligegyldig og kommerciel. Faktum er dog, at Black Friday er blevet svær at komme uden om.

»Black Friday er et udtryk for danske forretnings- og købmænd, der ser et kommercielt potentiale i amerikanske kulturfænomener. Selvom Black Friday jo er bundet op på Thanksgiving og dermed nærmest fuldstændig løsrevet fra bredere dansk kultur, er det blevet en mærkedag, vi må forholde os til,« siger Anders Bo Rasmussen, forsker fra Center for Amerikanske Studier på Syddansk Universitet.

Han henviser til, at kommercielle amerikanske mærkedage som Black Friday, Halloween og Valentinsdag mere er drevet af butikkerne, end de er drevet af forbrugerne. Eksempelvis blev der først for alvor sat skub i forbruget på Black Friday, da Elgiganten, Adobe og Komplett i 2012 og 2013 i stor stil annoncerede for dagen.

Derfra gik det hurtigt, og i 2014 fulgte andre butikker efter. Landets storcentre fik øjnene op for konceptet og hang Black Friday-skilte og sorte balloner op i gangene.

Black Friday er kommet for at blive

Som Berlingske Business beskrev mandag, skaber Black Friday to udfald for detailhandlen, og for de fleste butikker er dagen et selvmål.

På den ene side er der en stribe butikker, som glæder sig til den store handelsdag, fordi deres leverandører betaler noget af rabatten, hvilket medfører en pæn bundlinje. Men samtidig er der en masse butikker, der er mere nervøse for Black Friday, da de betaler selv for rabatten, og det kan ses på deres rødglødende bundlinje.

»Det er en kritisk spiral, for butikkerne er endt i en spændetrøje, som de ikke kan komme ud af nu. Og udfordringen er, at det er i julehandlen, butikkerne skal tjene penge for at nå det rette resultat. Det er knald eller fald - lige nu holder man vejret derude,« sagde Kasper Holst, direktør og partner hos IMPACT, mandag til Berlingske Business.

Anders Bo Rasmussen forventer, at Black Friday er kommet for at blive i Danmark.

»Hvis en gruppe af danske forretningsfolk tjener penge på Black Friday, er der ingen grund til ikke at fejre begivenheden i fremtiden,« siger han.

IMPACT vurderer, at online-trafikken på Black Friday vil stige med 30 procent sammenlignet med 2015