Sådan får internetgiganterne dig til at købe mere

Google, Pinterest og Instagram vil have del i mobilhandelen. En særlig knap er vejen frem.

Sådan ser den nye købeknap ud i Pinterest. Foto: Pinterest
Læs mere
Fold sammen

Mobil- og internetbrugerne skal lokkes til at trække dankortet op ad lommen, når de bruger søgetjenester og sociale applikationer. Både Google, Pinterest og Instagram indfører nu en »Køb«-knap for at få bedre fat på den gryende mobilhandel.

Internetgiganten Google bekræftede forleden, at der kommer en »Køb«-knap ved siden af søgeresultaterne. Det vil ifølge Googles forretningsdirektør Omid Kordestani nedbringe »gnidningerne« for brugerne, så de køber mere ind på nettet. Her presses Google betydeligt af konkurrenten Amazon, som nok er verdens største internetbutik, og hvor mange nu er begyndt deres søgning, når de skal købe noget. Jo flere søgninger der begynder hos Amazon, jo færre klik får Googles søgeannoncer, som udgør størstedelen af internetgigantens indtægter.

»Nært forestående«

»Der er kommer en købeknap, og den er nært forestående,« sagde Omar Kordestani.

Google er verdens mest brugte søgetjeneste. Omkring 90 procent af alle søgninger i Europa sker gennem Google.

Også de to billedfokuserede nettjenester, Pinterest og det Facebook-ejede Instagram, stiger med på vognen. Pinterests topchef, Ben Silberman, har indgået aftaler med detailhandelskæder som Macy's og Nordstrom. Flere end to millioner produkter vil kunne købes gennem Pinterest på iPhone og iPad senere i juni i USA i forbindelse med sommerferien, mens applikationer til Android-brugere og til lande uden for USA vil komme senere.

Pinterest-brugerne vil kunne købe varerne uden at forlade applikationen ved at bruge deres kreditkort, og detailhandlere vil kunne sætte reklameknappenåle (»pins«), så deres varer kommer ud til et nyt publikum.

Køb sker ikke i Instagram

Facebooks Instagram-fotoapplikation, som har over 300 millioner brugere, vil gøre det muligt for detailhandlere at sælge gennem Instagrams mobilapplikation. Her vil annoncørerne kunne tilføje en knap, som skal lokke brugerne til at klikke sig frem til deres netbutik, til at installere en app eller til at melde sig til en mailingliste, skriver den britiske finansavis Financial Times.

Instagrams salg foregår altså ikke inde i selve appen, men Facebooks enorme viden om sine brugere og deres interesser m.m. vil kunne gøre reklamerne meget målrettet.