Sådan brænder du igennem i internationale medier

Skal du nå ud til journalisterne i udlandet med budskabet om din virksomheds fantastiske resultater, banebrydende produkt eller særlige service, er der flere gode tommelfingerregler at følge.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Journalister er et fortravlet folkefærd, der som regel har utallige historier på bedding, som de kan vælge og vrage imellem. Derfor er det ikke nok, at man som virksomhed selv synes, at man har en god historie at fortælle. Det fortæller udlandsredaktør på den hollandske De Volkskrant, Nanda Troost, der torsdag holdt oplæg ved et seminar for kommunikationschefer i virksomheder og organisationer om danske virksomheders evne til at brænde igennem i international presse.

- Man bliver nødt til at tænke som journalister. Se for sig, hvad der er en nyhed og find ud af, præcis hvilken nyhedsvinkel man vil have af sted, siger hun.

Får man ikke serveret historien korrekt for journalisten, risikerer man, at historien ryger helt på gulvet.

- Journalisten kan jo finde på helt at droppe historien. Eller historien kan blive meget mindre, end man selv havde håbet på, den skulle være, siger Nanda Troost.

Læs her udlandsredaktørens gode råd til, hvordan du fanger journalistens opmærksomhed. Og hvad du absolut ikke skal gøre, hvis du vil nå ud i spalterne eller æteren i udlandet.

Kommunikér internationalt

Gør materialet tilgængeligt

Giv journalister deres scoop

Lyv aldrig

Forkæl ikke journalisten