Sådan bliver din hjemmeside mere brugervenlig

Firmaer skal arbejde mere målrettet med brugervenligeheden på deres hjemmesider.

Gør som alle andre. Sats på enkelhed – og det, som folk kender. Og drop tanken om at skille dig ud.

Skal virksomhedens hjemmeside byde velkommen til brugerne på en venlig måde, så er det vigtigt at få styr på internettets mange de facto standarder – og overholde dem.

For selvom de fleste er vant til at gå på nettet, så bruger de adskillige forskellige hjemmesider og giver hurtigt op for at gå videre til konkurrenten, hvis de ikke kan finde det, de søger.

Sådan lyder det fra Ole Gregersen, der er lektor og underviser i usability på IT-Universitetet og for nylig har udgivet bogen 'Usability – Testmetoder til mere brugervenlige websites’ sammen med Ian Wisler-Poulsen.

- Det handler simpelthen om at lave noget, der ligner alt andet. Det lyder kedeligt. Men pointen er, at man som virksomhed er nødt til at acceptere, at der findes en masse konventioner på nettet – og indse, at man kan komme langt med at sætte sig ind i, hvad de går ud på. Vil man bryde dem, så skal man have en god grund, siger Ole Gregersen, der oplever, at virksomheder nok er blevet bedre til at forstå, at de på nettet skal overholde nogle generelle retningslinjer, men at arbejdet med usability – eller brugervenlighed i en vis grad har sejret sig selv ihjel.

Ifølge Ole Gregersen ligger der fortsat en udfordring i, at mange simpelthen tror, at den kommer af sig selv.

- Der er en tendens til, at når først, man er blevet enige om, at usability er vigtigt – og man har en fornemmelse af, hvad det er, så tror man, at det opstår af sig selv. Arbejdet med brugervenlighed er en proces, som skal indarbejdes i virksomheden, siger han og tilføjer, at særligt mindre virksomheder sjældent føler, at de har ressourcerne til at arbejde professionelt med brugervenlighed. Derfor bliver indsatsen ofte præget af ad hoc-initiativer i stedet for et systematisk arbejde.

- Mindre virksomheder skal acceptere, at arbejdet med brugervenlighed er en løbende proces, som skal holdes i live. Usability kan angribes fra to vinkler – som sund fornuft eller som raketvidenskab, og de kan komme meget langt med sund fornuft, hvis de formår at sætte ord på, hvad de selv mener, definerer usability for deres brugere. Herefter finde der flere værktøjer, som de relativt enkelt kan tilgå for at teste deres sites, forklarer Ole Gregersen og tilføjer, at det i høj grad handler om at prøve sig frem med værktøjerne, som hjælper virksomheden med at stille de rigtige spørgsmål til hjemmesiden og med at få dem besvaret. Hele kunsten ligger simpelthen i at få sat ord på, hvad man ønsker at opnå.

Læs om Trendsales.dks erfaringer med at inddrage brugerne

Loyalitet via online communities

Derfor skal du blive internet-iværksætter

Netkøb forsikres af ny netportal

Søg inspirationHos det digitale bureau Creuna peger Nanna Engberg, seniorkonsulent inden for user experience, på, at mindre virksomheder sagtens kan komme i gang med at arbejde med at optimere brugervenligheden uden at skulle igangsætte omfattende projekter.

- Et godt sted at starte er ved at se sig omkring på de sites, man selv synes fungerer for dem og deres forretning. Hvad fungerer – og hvad fungerer ikke? Der er masser af inspiration at hente. Det, der er vigtigt, er, at virksomhederne er meget skarpe på, hvad de vil. Det handler om at skære ind til benet og eksempelvis udpege de tre ting der har størst vigtighed for forretningen, som skal forbedres – i stedet for at sætte ind på alle områder, siger hun og tilføjer, at det gør det lettere at planlægge arbejdet – og sikrer, at man ikke bruger en masse tid og ressourcer på at optimere adskillige elementer, som i den sidste ende ikke gør forskellen.

Inviter indenforEt af de lettilgængelige værktøjer, som mindre virksomheder kan tage i brug i arbejdet med at styrken brugervenligheden på deres hjemmesider er ifølge Henrik Vincentz, administrerende direktør i online analyse-virksomheden Userneeds, at invitere brugerne inden for til debat. De skal have mulighed for at give deres mening til kende – såvel positiv som negativ .

- Lad dem fortælle om de gode eller dårlige oplevelser, de har haft med virksomhedens produkter. På den måde høster man lynhurtig feedback – og kan reagere på den. Den debat kører i forvejen i debatfora og lignende andre steder på nettet, så virksomheden kan lige så godt tage konflikten med det samme, lyder det fra Henrik Vincentz, der peger på, at virksomhederne bør implementerer værktøjer på deres hjemmesider, som ansporer dialogen. Det kan eksempelvis være debatfora eller blogs.

Selvom Henrik Vincentz peger på, at trenden pt. går på, at magten ikke længere ligger hos virksomhederne, men hos brugerne, så understreger han, at enkelhed som en disciplin inden for brugervenlighed aldrig går af mode.

Læs om Trendsales.dks erfaringer med at inddrage brugerne

Loyalitet via online communities

Derfor skal du blive internet-iværksætter

Netkøb forsikres af ny netportalLæs ErhvervsBladet.dks ansvarfraskrivelse nederst på siden

Powered by Disqus



ErhvervsBladet.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at ErhvervsBladet.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i ErhvervsBladet.dk, på www.erhvervsbladet.dk.dk eller andre platforme og medier, som drives af Berlingske Media.