Saab stirrer ned i afgrunden

Ejeren af den svenske bilkoncern ryster nationen med en meddelelse om, at en kinesisk storinvestor springer fra. Dermed ligger Saabs redningsplan i ruiner.

Foto: JOHN GRESS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Da de fik syn for sagen, fik de kolde fødder. Sådan tolker de svenske medier den kinesiske koncern Hawtais pludselige beslutning om at droppe planen om at støtte den hensygnende Saab-bilfabrik.

Saab AB-ejeren Spyker meddelte torsdag, at aftalen om, at Hawtai skulle levere en kapitalindsprøjtning til den livstruede bilproducent, er annulleret. Spyker sagde samtidig, at det ikke har opgivet håbet om at redde Saab - men også, at det ikke bliver med den aftale i hånden, som Spyker kunne vifte med 3. maj.

Dermed ser fremtiden meget svær ud for Saab, der har kæmpet for at holde sig oven vande siden finanskrisen slog bunden ud af bilproducenten. Investorerne reagerede ved at sende Spyker-aktien ned med over syv procent på børsen i Amsterdam, skriver E24.se.

Hawtais beslutning om at trække sig blev angiveligt truffet efter, en kinesisk delegation besøgte Saabs fabrik i Trollhättan. Fabrikken har ligget stille siden forrige weekend, og kineserne blev tilsyneladende chokerede over, hvor skidt det står til, skriver den svenske netavis. Herefter valgte de at trække stikket.

Fabrikken i Trollhättan stoppede produktionen, bl.a. fordi Saab ikke har råd til at betale sine underleverandører. Efter torsdagens dårlige nyhed nærmer Saab sig en situation, hvor underleverandørernes tålmodighed er opbrugt, og bilfabrikken kan blive begæret konkurs.

”Sådan en besked kan jo få folk til at trykke på knappen og sige, at det her tror vi ikke på mere,” siger Svenåke Berglie fra underleverandørernes brancheorganisation ifølge E24.

Hollandske Spyker har kun få kort at spille nu. Aftalen med Hawtai skulle have skaffet lidt over en milliard danske kroner i frisk kapital. Den skal Spyker nu ud og skaffe et nyt sted.

Spyker siger dog, at det stadig ligger i forhandlinger med EU-finansieringsorganet Den Europæiske Investeringsbank om kortsigtet finansiering gennem salg af Saab-aktiver. Men om det vil udgøre andet end en kortsigtet livsforlængelse er tvivlsomt.

Saab AB, der er det officielle navn for den svenske koncerns bildivision, blev købt af amerikanske General Motors af flere omgange op gennem 80erne og 90erne.


Da den økonomiske krise trak tæppet væk under de amerikanske bilfabrikker i 2008 valgte Genral Motors at skille sig af med Saab efter en lang salgsproces, der inkluderede en række både europæiske og asiatiske selskaber.

Køberen endte i 2010 med at blive hollandske Spyker, der indtil det tidspunkt udelukkende havde erfaringer med at producere små sportsvogne. Et år senere ser det mere og mere ud til, at hollænderne får mere end svært ved at redde det hæderkronede svenske bilmærke.