Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Torsdag meddelte den pressede bilfabrik, at det ikke som ventet ville offentliggøre sit halvårsregnskab om fredagen. Det er i stedet skudt til onsdag den 31. august, som det ifølge svensk regnskabslov er den allersidste dag, det rettidigt kan komme.
Det puster ifølge E24 til rygterne om, at Saab vil forsøge sig med endnu en rekonstruktion – på trods af at det kun er to år siden, at det sidst måtte trygle kreditorerne om nye vilkår. Saab-ledelsen afviser dog, at selskabet står foran en rekonstruktion.
Sommerperioden har ellers været spændende nok for både ejerne og medarbejderne på Saab-fabrikken i Trollhättan. Den har skiftevis stået udmeldinger om nærstående konkurs og nye redningsforsøg med hjælp fra kinesiske investorer.
Produktionen er flere gange blevet sat i gang, hvorefter den er blevet stoppet igen på grund bl.a. underleverandørernes manglende lyst til at levere komponenter. De frygter nemlig, at Saab ikke kan leve op til deres forpligtelser, og har gentagende gange rykket for manglende betalinger for forsendelser.
Det er dog lykkedes Saab at holde sig oven vande via salg af ejendomme og investeringer og ordrer fra kinesiske selskaber. Men spørgsmålet er nu, om det har været nok.
Saab var indtil 2010 ejet af amerikanske General Motors, hvorefter det blev købt af den hollandske sportsvognsproducent Spyker. Aktiekursen på Swedish Automobile er faldet over 80 procent i år. Alene torsdag faldt Saab-selskabets aktiekurs med 19 procent, da det blev klart, at det alligevel ikke ville offentliggøre dets regnskab som lovet.