Så vild var Black Friday 2015

Black Friday 2015 var en stor handelsdag og slog alle rekordder - men i morgen bliver den kun større.

People ride an escalator at Macy's Herald Square store during the early opening of Black Friday sales in the Manhattan borough of New York, November 26, 2015. REUTERS/Andrew Kelly TPX IMAGES OF THE DAY Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDREW KELLY

Så er det i morgen. Dagen mange har ventet på. Dagen hvor den lange indkøbsliste skal forvandles til rigtige varer i bilens bagagerum.

Sidste års Black Friday steg antallet af besøgende på danske netbutikker med 153 pct., hvis man sammenligner med en ganske almindelig kedelig fredag. Men det betød også en stigende omsætning på de samme netbutikker – hele 705 pct., det viser tal fra Sleeknote, der hjælper netbutikker med at sælge flere varer.

»Der kommer flere kunder i netbutikkerne på Black Friday, men det er især ordrestørelsen, der boomer. Folk putter ganske enkelt flere og dyrere varer i kurven end normalt,« siger direktør og medstifter af Sleeknote, Mogens Møller til Berlingske Business.

I morgen går det løs

Sidste år landede dankortomsætningen på Black Friday på 1.983 mio. kroner - det højeste niveau for én enkelt handelsdag nogensinde. Og der er grund til at tro, at rekorden bliver slået i år, lyder det fra Dansk Erhverv, der forventer, at dankortomsætningen for dagen vil lande over 2 milliarder kroner.

”Black Friday er den amerikanske tradtion, vi i Danmark har taget hurtigst til os. I 2013 var der få butikker, der hoppede med på bølgen, mens i 2015 var stort set alle med, og det samme sker i år,” siger Dorte Wimmer.

For Black Friday er nemlig blevet et velkendt ord hos mange danskere, og derfor vil der også være flere danske fødder i de mange butikker, der holder Black Friday. Et øget kendskab til det amerikanske fænomen betyder også, at flere danskere allerede har planlagt, hvilke varer der skal ned i indkøbskurven i morgen, forklarer detailhandelsekspert Dorte Wimmer.

»Det er særligt elektronik, hvor folk har lagt planer f.eks. et nyt fjernsyn, men vi vil også se forbrugere, der køber lidt flere dyrere varer i morgen for eksempel nogle lidt lækre julegaver«.

Hos PostNord forventer man også en pakkerekord efter Black Friday, og derfor har de indsat 300 ekstra biler og 450 ekstra medarbejdere. Tirsdag i næste uge bliver derfor PostNords travleste pakkedag nogensinde.

»Med baggrund i de meldinger, vi har fra vores store pakkekunder, så er det vores forventning, at vi i år vil omdele 25 pct. flere pakker efter Black Friday, når vi sammenligner med sidste år. Holder den prognose, så bliver tirsdag i næste uge den største pakkedag nogensinde,« skriver Carsten Dalbo, chef for logistik og e-commerce iPostNord Danmark i en pressemeddelse til Berlingske Business.