Så slap SAS endelig af med sine ulykkesfly

Knap fem år har det taget SAS at få afhændet den Bombardier-flytype, som det måtte tage ud af driften efter en stribe ulykker. Ulykkesfuglene flyver i dag i blandt andet Afrika.

Her ses Dash 8-flyet, der med 73 passagerer fik en voldsom landing i Aalborg Lufthavn 9. september 2007. Flyets landingsstel brød sammen under landingen, og der opstod en brand i en motor. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fejl på fejl betød i 2007, at såvel passagernes som SAS' tillid til flytypen Bombardier Q400-fly forsvandt, og det skandinaviske flyselskab valgte derfor at tage flyene ud af drift og sælge dem.

Fem år efter er SAS endelig sluppet af med de sidste fly, der også er kendt under navnet Dash 8, skriver branchesitet Check-in.dk.

Mange af turboprop-flyene endte med at blive solgt eller leaset ud og kunne herefter fortsætte flyvningerne i lande som Mocambique, Filippinerne og Storbritannien. Nu er der så faldet aftaler på plads med selskaber i henholdsvis Kenya og Norge, og dermed er SAS så sluppet af med de sidste fire ulykkesfly.

Bombardier-flytypen blev i 2007 kendt i offentligheden som Dash 8-flyet, der igen og igen blev ramt af ulykker. Balladen begyndte i Aalborg Lufthavn i september 2007, hvor et fly måtte lande med ødelagt landingsstel. Tre dage senere ramte samme fejl et fly, der landede i Litauens hovedstad Vilnius.

Ulykkerne fik SAS til at tage flytypen ud af drift for at inspicere landingsstellene, men de kom kort tid efter på vingerne igen. I slutningen af oktober gik det dog galt igen ved en landing i Københavns Lufthavn, hvor landingsstellet kollapsede. Herefter valgte SAS stoppe for brugen af Bombardier Q400.

På trods af at SAS nu har underskrevet dokumenterne, der har sender problemflyet til udlandet, har det skandinaviske flyselskab alligevel ikke helt vinket farvel til Bombardier Q400. Den norske køber af flytypen er nemlig ingen anden end SAS' norske datterselskab Widerøe - og derfor kan flyet stadig ses i Københavns Lufthavn fra tid til anden, skriver Check-in.dk.

Fejlene ved landingsstellene ramte også andre selskaber end SAS. Der var ingen dødsofre i SAS-ulykkerne, og den canadiske flytype bliver stadig produceret og brugt at en lang række flyselskaber.