Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Meteorologerne lover varme sommerdage i den kommende uge, og der er lang tid til vinter, sne og rusk. Alligevel kribler det i benene for nogle af de danskere, der hver vinter tager på skiferie. Når de i de kommende måneder bestiller årets tur til sneen, vil skistaven i mange tilfælde pege på et af de skiområder, som det svenske selskab Skistar driver.
Således står danskerne for 12 procent af alle den samlede omsætning for Skistar-koncernen, der i sin 9-måneders vintersæson fra september til maj lød på 1,613 milliard svenske kroner. Det viser selskabets seneste delårsrapport fra juni. Størst er bidraget i Hemsedal og Trysil, hvor danskerne udgør den største kundegruppe og står for op mod en tredjedel af den samlede omsætning.
Omsætningen på 1,613 milliarder svenske kroner er dog fem millioner kroner mindre end i samme periode året før for Skistar. Selskabet er blevet trukket ned af den svækkede norske krone og en svag afslutning på vintersæsonen. Efter skat endte resultatet til gengæld på 288 millioner svenske kroner, en stigning på 15 millioner.
Skal man sammenligne med danske virksomheder inden for fritids- og feriesektoren, placerer selskabets størrelse, målt på omsætning, sig nogenlunde på niveau med forlystelseskæmpen og hotelejeren Tivoli.
Skistar driver både lift- og pistsystemer, skiskole, udstyrsudlejning samt overnatningssteder på dets fire skiområder i Sverige og to i Norge. Det er indtægterne fra liftkort, der genererer den største omsætning for selskabet, der er børsnoteret på Nasdaq OMX i Stockholm. Selskabet placerer sig i Mid Cap-kategorien lige under de største svenske selskaber og har over 1300 ansatte.