Så meget shopper vi for på nettet

Den danske e-handel er steget med 16 procent fra 2013 til 2014. Især er rejsebestillinger med til at trække e-handlen i vejret.

Salg af rejser over nettet er med til at få den danske e-handel til at boome. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nanna kreutzmann

Danskerne lagde varer i den digitale indkøbskurv på nettet for 80 milliarder kroner i 2014. Det viser en opgørelse fra Dansk Erhverv med data fra Nets om kortbetalinger på nettet renset for eksempelvis MobilePay-betalinger.

Det skriver Jyllands-Posten.

Siden 2013 er forbruget på nettet steget med 16 procent. Dengang rundede nethandlen i Danmark 69 milliarder kroner.

Danskerne er  især begyndt at købe flere rejser online de seneste år. Blandt andet købes sådan noget som flybilletter primært over nettet i forbindelse med en rejse. Det er med til at trække e-handlen i vejret, mener Dansk Erhverv.

I følge professor ved Copenhagen Business School, Niels Bjørn-Andersen, kan e-handlen vokse endnu mere fremover:

»Mange netbutikker har efterhånden ti års erfaring og er begyndt at kunne effektivisere med billigere lagerplads og bedre logistik. Men den traditionelle butikshandel har over 100 års erfaring, så der er ingen tvivl om, at e-handel stadig kan forbedre de fundamentale processor og blive mere konkurrencedygtig i forhold til fysiske butikker,« siger han til Jyllands-Posten.

Rugbrød, toiletpapir og andre dagligvarer køber de fleste danskere fortsat ude i butikkerne. I dag køber omkring fire procent af danskerne sine dagligvarer over nettet, men de etablerede supermarkeder er begyndt at få gang i salget via de digitale kanaler. Her er der rigtig store beløb at hente fremover, vurderer professoren. Der bliver nemlig købt dagligvarer for 118-120 milliarder kroner om året i Danmark.

Generelt er en shoppingtur med et klik med musen eller et touch på skærmen noget, de fleste danskere har prøvet i dag. I følge Danmarks Statistik har otte ud af ti danskere mellem 16 og 74 år prøvet at handle på nettet.