Så mange betaler for Apples musik

Den amerikanske IT-gigant Apples musikstreamingtjeneste, Apple Music, har fået en god start ifølge koncernens topchef. Mange menes dog at have glemt at melde sig fra, da prøveperioden på tre måneder udløb, vurderer iagttagere.

Apple lancerede sin musikstreamingtjeneste, Apple Music, i juni, hvor 11 millioner brugere gik i gang med gratisperioden på tre måneder. 6,5 millioner hænger ved. Arkivfoto: Andrew Burton, Getty Images/AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Andrew Burton

6,5 millioner brugere betaler for at lytte med på den amerikanske IT-gigant Apples musikstreamingtjeneste, Apple Music.

Det oplyser Apple-topchef Tim Cook på en konference organiseret af finansavisen Wall Street Journal, ,em han slår samtidig fast, at andre 8,5 millioner er i gang med deres gratis tremånedersperiode, så det samlede brugertal lander på 15 millioner.

»Jeg er rigtigt glad for det, og jeg mener, at startbanen er virkeligt god,« sagde Tim Cook.

Trods hans optimisme tror de fleste analytikere ikke, at Apple vil slå andre streamingtjenester af pinden, selv om Apple vil kunne udnytte samspillet med sin netbutik iTunes, der skabte et gennembrud for det digitale salg af musik i modsætning til CDer og LP-plader.

Mange har glemt at melde sig fra

Apple Music åbnede 30. juli. Efter tremånedersperioden skal man betale 10 dollars om måneden for at fortsætte. Hvor mange der ufrivilligt gør det, fordi de fra begyndelsen skulle indtaste deres kreditkortnummer, som pengene automatisk trækkes fra, medmindre man aktivt melder sig fra, står ikke klart.

Musikbrancheanalytiker Mark Mulligan fra Midia Research forudsagde i august, at op mod halvdelen af dem, der straks steg på Apple Music, har glemt at melde sig fra og dermed ufrivilligt betaler.

Den største spiller på markedet er svenske Spotify, som åbnede i 2008, og nu har 75 millioner brugere, hvoraf de 20 millioner betaler for at slippe for annoncer og for at få ekstra funktioner i deres abonnement. Apple Music er udelukkende en betalingstjeneste, så snart prøveperioden er udløbet.

En undersøgelse, som analysefirmaet Jackdaw Research offentliggjorde for nylig, viser, at det især er de ældre, der vælger at betale for Apple Music. 62 procent af alle under 35 år sagde stop, da prøveperioden udløb mens det blandt de over 35-årige kun var 33 procent, der droppede deres abonnement.