Så er også lydbøger med i mobilkrigen

Nu skal danske mobilkunder efterhånden se grundigt efter, inden de vælger abonnement. Mobilkrigen udvides nu, når Telia kaster den danske lydbogstjeneste Storytel ind i kampen, mens også TDC kaster sig ud i at indfange hele familier.

Lydbøger - altså »rigtige« bøger indlæst af typisk professionelle skuespillere og nu streamet via internetforbindelsen på mobiltelefonen eller tavle-PCen - er seneste våben i mobilkrigen, så nu skal man efterhånden se rigtigt godt efter, før man vælger abonnement. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På rekordtid er et mobilabonnement i Danmark ophørt med at være et mobilabonnement. Nu vælter det ind med ekstra tjenester med særligt fokus på at få fat i hele familier, som dermed får rabat - hvis de kan gennemskue tilbudshylden.

Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, giver nu rabat på onlinelydbogstjenesten Storytel, mens TDC som landets største lægger sin film- og seriepakke ind hos alle, der køber mere end ét mobilabonnement af samme slags hos TDC.

Byt ud eller køb til med rabat

Telia gør det fra 12. november muligt at vælge Storytel i sin dyreste mobilpakke og - fra 3. december - de tre dyreste mobilbredbåndspakker i 12 måneder i stedet for som hidtil filmtjenesten HBO Nordic eller Telia TV, mens alle andre Telia-mobilabonnenter får rabat, så månedsprisen for ubegrænset adgang til de flere end 10.000 lydbøger online koster 79 kroner om måneden mod normalt 99 kroner. Den svenske musiktjeneste Spotify kan ikke skiftes ud i abonnementerne.

»Det betyder, at vi som teleselskab kan appellere til endnu flere danskere og udvide den verden af underholdning, som vi har skabt via tjenesterne,« siger Christoph Nørgaard, Telias privatkundedirektør.

TDC lancerede mandag i denne uge, at man får adgang til TDCs film- og seriepakke, hvis man vælger et af fire nye grundabonnementer. Derefter kan man købe op til fire ekstra abonnementer magen til det første abonnement men til en nedsat pris på 99 kroner om måneden og med forskelligt tillægsindhold afhængig af, hvad man vælger. Oveni kommer TDCs musiktjeneste Play Musik.

Voldsomme ændringer på et halvt år

Kampen begyndte for alvor, da TDCs lavprismobilselskab Telmore før sommerferien lancerede det hidtil uovertrumfede tilbud om for 100 kroner oven i det almindelige abonnement hver måned at få adgang til flere streamingtjenester, digitale magasiner og blade samt musik. Det blev af mange set som et mirakelmiddel i den mangeårige mobilkrig, hvor alt kun handlede om lavere priser. Selvtilliden var i top, og TDC meldte ud, at man forventer et sekscifret antal nye kunder. Så mange er det endnu ikke blevet til, men TDCs topchef, Carsten Dilling, forventer inden nytår at have et femcifret antal kunder i hus.

I august lokkede Telenor med familierabatter på 800-2.000 på de nyeste iPhone- og Galaxy-telefoner, og få dage senere rykkede Telmore ud med en måned helt gratis og uforpligtende abonnement på telefoni og Telmore Play-pakken.

I september afskaffede »3« udenlandske mobilpriser i også Tyskland, Frankrig, Schweiz, Norge, Liechtenstein og San Marino, så man ringer til danske numre, som om man var i Danmark.

I oktober lancerede Telenor til alle mobilabonnenter 100 MB lagerplads i Microsoft OneDrive og - til familieabonnementer - 1 terabyte samt Office 365 Home-kontorpakken gratis oveni. Microsoft overhalede for et par uger siden indenom ved at give ubegrænset lagerplads på OneDrive og dermed også til Telenors familieabonnenter.

Analytiker: Et stort hegn rundt om kunderne

For en uge siden meldte TDCs kabel-TV-selskab YouSee sig ind i kampen med familierabatter på sin bland-selv-mobiltelefoni, hvor man frit og når som helst kan veksle 1 ubrugt taletime til 1 gigabyte data eller omvendt. Der er 50 kroners nedslag om måneden på mobilabonnement nummer to og fremefter.

Men man skal holde tungen lige i munden, når man ser på, hvad et abonnement rummer.

»Selskabernes bedste våben er at bygge et stort hegn rundt om kundebasen, så kunderne ikke længere 100 procent kan sammenligne pris mod pris men - hvis de vil skifte abonnement eller selskab - skal til at give afkald på noget, der har væsentlig værdi for dem. Det er fundamentet for at have en god forretning, at man kan holde på kunderne,« sagde senioranalytiker Morten Imsgard, Sydbank, forleden til Berlingske.

Rettet 2014-11-11, kl. 10.15: Spotify kan ikke skiftes ud i Telia-abonnementerne.

LÆS MERE