Så er BNB klar til at gå i luften

Berlingske Nyhedsbureau, forkortet BNB, er nu klar til at gå i luften 1. januar 2012 og levere nyheder 24 timer i døgnet.

Redaktionen på Berlingske Tidende Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alle 25 medarbejdere i det nye nationale nyhedsbureau er således ansat i afdelingerne i København og Århus, og teknikken er på plads til at lade nyhederne få frit løb i alle Berlingske Medias udgivelser. Kunderne i Berlingske Nyhedsbureau tæller desuden Syddanske Medier og Bornholms Tidende.

Nyhedsbureauet vil give et mere mangfoldigt nyhedsbillede, mener Lisbeth Knudsen, koncernchef for Berlingske Media og nyhedsbureauets ansvarshavende chefredaktør:

- Igennem årtier har den danske medieverden stået på en fælles bund af nyheder fra Ritzau. Det har været den endeløse nyhedsrulle på næsten alle danske medie-websites. Det har været Ritzau, der har passet vagten alle steder, når egne ressourcer ikke slog til, eller døgnets mange timer skulle dækkes ind. Det har været et gode og en sikkerhed, men også en ensartethed i nyhedsbilledet, som tilhører fortiden. Denne journalistiske ensrettethed gør Berlingske Media nu op med pr. 1. januar i et historisk brud med Ritzau, som Berlingske har købt nyheder af siden slutningen af 1860erne, siger hun.

Berlingske Media når i dag ud til 2,5 millioner danskere via nationale, regionale og lokale aviser. Hertil kommer desuden den nystartede, landsdækkende public service radiostation Radio24syv og den kommercielle musikstation PopFM.

I første omgang leverer BNB nyheder til Berlingske Medias egne medier og samarbejdspartnere i koncernens delejede selskaber, men på sigt er eksterne kunder også velkomne.

- Med BNB skaber vi os ikke alene en mere unik position i det danske nyhedsunivers, vi bidrager med differentieringen også til at skabe en større mangfoldighed i det nationale mediebillede. Vi ønsker i Berlingske Media ikke alene at være bedst på store, tidskrævende egenhistorier, men også på den hurtige dækning af fælleshistorier. Det sidste skal BNB være garant for, og den ambition tror vi, at også eventuelle nye kunder vil synes om, siger Lisbeth Knudsen.

Berlingskes chefredaktion er også chefredaktion for nyhedsbureauet, der har bureauchef Jakob Weiss som daglig leder.

BNB