S kræver hårdere pres på Facebook

En særlig ombudsmand i EU skal sikre privatlivets fred, og så skal Facebook indføre en særlig børneprofil, hvor der automatisk er spærret for videregivelse af personlige oplysninger, siger Socialdemokraterne efter samråd med to ministre.

Masser af børn bruger i dag den sociale netværkstjeneste Facebook uden at ane, at deres personlige oplysninger slet ikke er spor private. Foto: Lars Rievers, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmark skal stille skrappere krav til den sociale netværkstjeneste Facebook for at sikre, at navnlig børns privatliv beskyttes - gerne ved at få indført en særlig børneprofil, som automatisk spærrer for, at personlige oplysninger gives videre, uden at børnene er opmærksomme på det.

Det kræver Socialdemokraternes forbrugerordfører, Benny Engelbrecht, efter at videnskabsminister Helge Sander (V) og justitsminister Brian Mikkelsen (K) torsdag var kaldt i samråd for at svare på, hvad der gøres for at beskytte privatlivets fred på den populære nettjeneste.

»Meget skuffet«

»Jeg er meget skuffet over, at vor regering ikke synes, at det er vigtige spørgsmål at rejse. Det er jo helt principielt. Lige nu er Facebook populært, i morgen er det noget helt andet. Selvfølgelig skal vi være klar til de digitale udfordringer. Men det rykker åbenbart mere, at Barack Obama rådgiver de unge om, hvad de skal gøre eller ikke gøre på deres Facebook-profil. Det vidner lidt om den manglende interesse fra ministerens side,« siger Benny Engelbrecht til Business.dk.

Helge Sander ønsker, at den nuværende oplysning på nettet samt Netsikker nu-kampagnen fortsætter, mens Brian Mikkelsen henviser til de europæiske datatilsyns dialog om emnet.

Ombudsmand for privatlivets fred

Socialdemokraterne vil have EU til at oprette en ombudsmandsinstitution for privatlivets fred for at sikre, at de personlige oplysninger, som ofte lægges på Facebook, ikke bliver misbrugt ved, at Facebook f.eks. sælger dem videre til samarbejdspartnere, eller at de vises, når Facebook-profiler kobles sammen med andre tjenester.

Alle EU-landenes datatilsyn, samlet i en såkaldt Artikel 29-gruppe, anbefaler, at EU sikrer, at der ikke sker målrettet markedsføring mod børn, og at forældre i det hele taget skal kunne godkende, at børn overhovedet opretter en profil på Facebook.

Særlig børneprofil

»Brian Mikkelsen mente, at det var en konkret vurdering, hvad mindreårige er i sociale netværk, men at det dog nok normalt var dem under 15 år. Det betyder, at vi har et oplagt problem blandt de 13-14-årige, da man ifølge Facebooks regler må oprette sig som bruger, når man er 13. Måske kunne vi sige til Facebook, at når så mange 8-12-årige bruger tjenesten, skal der laves en særlig børnetilgang - altså en særlig børneprofil med alle spærringer slået til og så knytte profilen til en voksen, som skal give lov til at bruge den først,« siger Benny Engelbrecht.

Han fremhæver, at den canadiske myndighedsorganisation CIPPIC har haft større held med at lægge pres på Facebook, end hvad det hidtil er lykkedes for EU at få opfyldt.

»Derfor vil vi selvfølgelig fortsætte med at lægge pres på, og jeg beder nu om en række opfølgende oplysninger. Vi vil følge meget nøje med i, at der sker noget,« siger Benny Engelbrecht.