S: Højt girogebyr skal kunne begrundes

Forbrugerombudsmanden må ind over, hvis Post Danmark og Danske Bank ikke kan begrunde gebyret på 25 kroner for at betale et girokort, mener Socialdemokraterne.

Foto: HENNING BAGGER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Post Danmark og Danske Bank skal komme med en god forklaring på, at det nu skal koste 25 kroner at betale et girokort på posthuset. Ellers skal Forbrugerombudsmanden have fat i kraven på selskaberne, som opkræver gebyrerne for at håndtere betalingerne.

Det mener folketingsmedlem Benny Engelbrecht, forbrugerordfører for Socialdemokraterne. Han opfordrer de to selskaber til at fremlægge tal, som begrunder stigningen fra de nuværende 20 kroner for en betaling.

Selskaberne kan også frivilligt lade Forbrugerombudsmanden godkende tallene, så de ikke behøver at vise dem frem for konkurrenterne.

- Hvis Post Danmark og Danske Bank ikke kan bevise, at gebyret er omkostningsægte, så må vi stå tilbage med den klare opfattelse, at de overtræder reglerne, siger Engelbrecht.

- I yderste konsekvens er det Forbrugerombudsmanden, som så skal ind og se nærmere på gebyret. Men jeg tror, at Dansk Bank og Post Danmark vil have en interesse i at slippe for, at der kommer en sag ud af det, siger Engelbrecht.

Forbrugerrådet kritiserer det høje gebyr for at være asocialt i forhold til for eksempel ældre, som ikke kan bruge internet til betaling af regninger. Engelbrecht peger også på ordblinde. Han havde gerne set, at der var sociale klausuler, så de svageste i samfundet kan betale deres regninger så billigt som muligt.

- I første omgang må vi have kigget på, om der bliver lagt et rimeligt gebyr nu. Derefter må vi se på, om det er nødvendigt at se på nogle sociale profiler, siger Engelbrecht.

Prisen på de 25 kroner gælder fra august.

/ritzau/