Rynkeby-koncept er genialt

Ideen med at støtte et godt formål, få kendisser til at stille op og gøre det hele under sin egen virksomheds navn er nærmest genial. Det er ideen med at kopiere den derimod ikke, vurderer professor i kommunikation, Roy Langer.

Juice- og saftvirksomheden Rynkeby Foods får topkarakter i markedsføring. Med cykelløbet til Paris, hvor en række kendisser inklusive statsministeren stiller op, får Rynkeby massiv medieomtale.

»Der er en fin sammenhæng mellem produktet og det, de ønsker at udtrykke. Det sunde og det sporty, og så er timingen rigtig god med afslutningen af Tour de France i Paris,« siger Roy Langer, der indtil februar var professor i kommunikation ved Handelshøjskolen i Århus, men i dag har konsulentvirksomheden Corporate Communication Consult.

Bortset fra artiklerne om Københavns teknik- og miljøborgmester, Klaus Bondam, der først lod kommunen betale for turen, så har medieomtalen kun været positiv – glem ikke denne artikel – og kritikken har ikke været rettet mod Rynkeby.

Roy Langer advarer andre virksomheder mod at forsøge at kopiere Rynkebys koncept.

»Der findes to veje, som virksomhederne kan gå. Den ene er at lave en kopi, men det kommer der sjældent noget godt ud af, og den anden er at finde på noget selv, der passer til ens egen virksomhed,« siger Roy Langer.

For Rynkeby Foods er udgiften til pariser-turen beskeden. Adm. direktør Jørgen Dirksen oplyser, at løbet koster selskabet et par millioner kr., og det er ikke meget i betragtning af at den årlige omsætning nærmer sig milliarden.

»Vi får samlet penge ind til Børnecancerfonden. Det er velgørendhed, og samtidig vil vi gerne underbygge en sund livsstil, når vi markedsfører vores produkter. Vi ser gerne, at folk forbinder os både med velgørenhed og sund livsstil,« siger Jørgen Dirksen.

I år deltog 265 kendte og mindre kendte i cykelturen til Paris, der tager syv dage. De betaler 10.000 kr. og skal desuden være med til at samle penge ind og finde sponsorer til turen. Overskuddet går til Børnecancerfonden, men er endnu ikke opgjort. Sidste år beløb det sig til 1,5 mio. kr.