Ryanairs provokerende topchef

Han sender ublu ukvemsord efter både kunder og personale og blæser på lovgivningen i de lande, hvor han driver forretning.

Med en forretningsmodel, der er inspireret af det amerikanske lavprisselskab Southwest Air­lines, har Michael O’Leary med et ekstremt fokus på omkostninger skabt en forretning med 70 baser i Europa (senest Københavns Lufthavn), flyafgange fra 187 lufthavne i 30 lande og over 1.600 ruter. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han er typen, nogle elsker og mange elsker at hade. Ryanairs kontroversielle topchef, Michael O’Leary, (53) har under alle omstændigheder formået at gøre sig bemærket som manden, der har ført det irske lavprisselskab frem i den europæiske luftfartsindustri.

Med en forretningsmodel, der er inspireret af det amerikanske lavprisselskab Southwest Air­lines, har Michael O’Leary med et ekstremt fokus på omkostninger skabt en forretning med 70 baser i Europa (senest Københavns Lufthavn), flyafgange fra 187 lufthavne i 30 lande og over 1.600 ruter. Gennemsnitsprisen for en flybillet er 46 euro, svarende til ca. 343 kroner, og Ryanair profilerer sig på den baggrund som Europas eneste lavpris­selskab.

Ryanair er personificeret af selskabets topchef, Michael O’Leary. Han står ikke tilbage for at udtale sig i endda meget skarpe vendinger i medierne og har blandt andet kaldt Ryanairs kunder for »stupide«, når de glemmer at printe flybilletter ud. Også personalet har flere gange fået verbale stryg af chefen.

»MBA-studerende siger, »mit personale er mit vigtigste aktiv.« Bullshit. Personale er som regel din største omkostning. Vi ansætter alle nogle dovne skiderikker, som har brug for et spark bagi, men det kan ingen få sig selv til at indrømme,« har det lydt fra Ryanair-chefen.

Millionbøde

Heller ikke når det kommer til nationale lovgivninger, retter Michael O’Leary ind. Senest måtte Ryanair betale en millionbøde for brud på franske arbejdsmiljø­regler, og flere frygter, at Ryanair med selskabets indtog i Københavns Lufthavn heller ikke her vil overholde arbejdsreglerne.

Hvis Michael O’Leary har en mildere side i familiens skød, skjuler han det godt. Han har siden 2003 været gift med Anita Farrell, som han har fire børn sammen med. I de britiske medier har han sagt, at han helst ser sin hustru passer kødgryderne i hjemmet, mens han går på arbejde. Modvilligt – og på hustruens opfordring – går han med til at holde to ugers ferie om året for at være sammen med familien.

Michael O’Leary har kontrakt med Ryanair indtil 2019. Han har tidligere udtalt, at han i begyndelsen af sin karriere var drevet af at blive rig, men det er ikke længere en motivationsfaktor, har det lydt. Ikke desto mindre har Ryanair sat en økonomisk gulerod op for næsen af den administrerende direktør, så han vil kunne opnå ikke mindre end 270 millioner kroner for at nå selskabets mål. Et af de erklærede mål er at øge antallet af Ryanair-passagerer fra 81 millioner sidste år til 120 millioner i 2019.