Ryanair tvinger konkurrenter væk fra København

Ryanairs indtog i København har været dyrt for mange af lavprisselskabets konkurrenter, der har forladt den danske hovedstad.

Foto: OLIVIER MORIN

En lang række flyselskaber har forladt eller reduceret deres flyvninger fra København siden det irske lavprisselskab Ryanair er kommet til, skriver branchesitet Check-In.

Ryanair begyndte i marts 2015 med en rute til Dublin med den første flyvning fra Københavns Lufthavn. Siden etablerede selskabet også en base, som lavprisselskabet siden lukkede efter selskabet i Arbejdsretten tabte en sag mod fagbevægelsen.

Alligevel er det irske lavprisselskab forsat med at flyve fra København og vil i 2017 flyve til 17 destinationer fra den danske hovedstad. De mange ruter får nu andre flyselskaber til at trække sig.

Ifølge Check-In har SAS har måttet lukke tre ruter til Budapest, Edinburgh og Milano. Senest har den britiske lavpriskonkurrent EasyJet valgt at trække sig fra ruten mellem København og London-Luton for at undgå konkurrencen fra Ryanair.

Herudover har irske Aer Lingus opgivet sin rute fra Dublin til København, hvor selskabet flere gange tidligere gennem tiden har trukket sig.

Det spanske lavprisflyselskab Vueling har også fundet konkurrencen på Alicante-ruten for hård, og har i første omgang vinterlukket ruten, men har siden besluttet sig for ikke at åbne op igen i det kommende sommertrafikprogram.

Københavns Lufthavn har noteret sig udviklingen, og lufthavnen er glade for, at den samlede trafik er steget siden Ryanair er kommet til København.

“Udviklingen viser den tendens vi normalt ser, når flere flyselskaber flyver på samme rute. Priserne falder, og flere flyver, hvormed markedet udvides, når der er konkurrence på en rute,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til Check-In.

Ryanair bruger den sædvanlige retorik med lave priser til at forklare fremgangen.

»Det er let at se, hvorfor så mange kunder vælger Ryanair, og hvorfor andre flyselskaber simpelthen ikke er i stand til at konkurrere med os. Vi ser frem til at fortsætte væksten i vores danske trafik og ruter og bidrage til øget turisme,« lyder det fra Arune Jaraite, der er ansvarlig for Ryanairs salg- og markedføring i Norden.