Ryanair smæder SAS og erklærer sig som vinder

Lavprisselskabet Ryanair langer atter ud efter SAS og kårer sig selv som flyselskabernes vinder i deres netop offentliggjorte kvartalsregnskab.

Foto: Scanpix
”Vi vil fortsætte med at udvide, mens andre mislykkes,” skriver flyselskabet Ryanair i deres netop offentliggjorte kvartalsregnskab. Ryanair skriver desuden, at de vil være det eneste større europæiske flyselskab, der vil byde på øget indtjening i 2009, og at vinderne i hårde tider altid vil være dem, der kan tilbyde de laveste priser.

Og ifølge flere analytikere er det helt fair at kalde Ryanair for flyselskabernes vinder.

”Ja, det mener jeg afgjort. De har en forretningsmodel, som kan levere overskud selv i krisetider. De, der har de laveste gennemsnitsomkostninger, har det bedst i flybranchen, og det er Ryanair. Derfor står de så stærkt,” siger luftfartsanalytiker fra Sydbank Jacob Pedersen.

Udmeldingen bliver bakket af analytiker fra Jyske Bank, Karsten Sloth.

”De har fløjet højt, og det gør de stadig, selvom de kommer lidt skuffende ud. De er et af de få flyselskaber, der kan præsentere et overskud, og de har vist, at de har noget at have det i, når de melder hårdt ud. De er blandt vinderne”, siger han.

550 pct. bedre end sidste år
Ryanair kom i dag med regnskab for første kvartal.

Resultatet efter skat endte på 136,5 millioner euro (godt 1 mia. kroner), hvilket er 550 pct. bedre end sidste år. Det skyldes primært, at udgifterne til brændstof er blevet reduceret med 42 pct. som følge af en lav oliepris.

Resultatet skuffede en smule analytikernes forventning, og flyselskabet måtte præcisere deres guidance i den nedre del af deres forventninger, så de nu forventer et resultat for året, der er nærmere 200 mio. euro (1,49 mia. kroner) end 300 mio. kroner. Alligevel bliver resultatet betegnet som flot især set i forhold til konkurrenterne.

”Det er i særdeldes et flot resulttat i forhold til, hvad man kan forvente af den øvrige sektor. SAS bogfører næsten en mia. svenske kroner i restruktureringsomkostninger i andet kvartal, så det bliver blodrøde tal, vi får fra SAS," siger Jacob Pedersen.

Langer ud efter SAS
Ryanair, der er kendt for at have en offensiv kommunikationsstrategi, langer i regnskabet ud efter SAS i forbindelse med, at Ryanair vil åbne nye ruter i Norge.

”Dette (de nye ruter i Norge, red.) vil tilbyde norske forbrugere en øget konkurrence, flere valgmuligheder og billigere rejser sammenlignet med SASs høje priser og uberettiget brændstofstillæg,” skriver de.

Retorikken kommer ikke bag på analytikerne, der dog samtidig understreger, at Ryanairs nye ruter i Norge vil betyde en øget konkurrence for SAS.

”Ryanairs kommunikationsstragtegi er meget skarp, og det er ikke noget nyt, at de sviner nogen til i deres regnskaber. Men Ryanair udvider i Norge, og i øjebilkket er det væsentligt sjovere at have lavprispassagerer end business-passagerer som SAS,” siger Jacob Pedersen.

Også ifølge Karsten Sloth vil de nye ruter unægteligt betyde øget konkurrence for SAS.

Ryanair par passeret Lufthansa i konkurrencen om at fragte flest passagerer på internationale flyvninger. Den melding kom for lidt over en uge siden fra den internationale organisation for flytransport, IATA. I 2008 fløj Ryanair med 57,6 mio. passagerer, mens Lufthansa fragtede 42,2 mio.