Ryanair må bøde dyrt for Pinocchio-joke

Ryanairs rapkæftede direktør Michael O'Leary skal betale en halv mio. kr. i bod til EasyJets stifter for at have sammenlignet ham med lystløgneren Pinocchio. O'Leary havde ellers foreslået at klare retssagen i en wrestlingkamp.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den rapkæftede boss i lavpris-flyselskabet Ryanair bøder nu for at have sammenlignet EasyJets stifter, Stelios Haji-Ionnaou, med den løgnagtige trædukke Pinocchio.

Det blev besluttet i går, hvor advokaterne for de to stridende discountselskaber indgik forlig. En halv million kroner skal Michael O'Leary betale i bod.

Læs også: Ryanair får rap over nallerne

Disputen stammer fra en række annoncer, hvor Ryanair kritiserer EasyJet for ikke at fremlægge deres tal for, hvor tit eller sjældent EasyJet-flyene letter og lander til tiden. Det skete under overskriften »EasyJets Mr. Late Again« og et billede af Stelios Haji-Ionnaou med en lang næse à la Pinocchios.

Stelios Haji-Ionnaou forlangte en undskyldning. Det afslog Ryanair og forslog i stedet, at man afgjorde balladen i en wrestlingkamp eller i et bilkapløb omkring Trafalgar Square i London.

Ordkrigen fortsætter

Undskyldningen og erstatningen falder nu alligevel, fordi Stelios Haji-Ionnaou ikke var øverste chef, da annoncerne gjorde grin med ham og EasyJet.

»Michael O'Leary og Ryanair accepterer, at Sir Stelios ikke er ansvarlig for EasyJets manglende evne til at offentliggøre detaljerne for deres punktlighed,« sagde Chris Scott, advokat for Stelios Haji-Ionnaou til nyhedsbureauet Bloomberg.

Forliget for den halve million sætter dog ikke punktum for ordkrigen mellem de to flykombattanter:

»Det sker ikke så tit, at nogen så arrogant og magtfuld som O'Leary og Ryanair bliver tvunget til at undskylde over for andre,« lød det fra Stelios Haji-Ionnaou, der fortsatte:

»Jeg vil gerne dedikere denne lille sejr til alle medlemmer af den rejsende offentlighed, som har lidt under O'Learys ukvemsord og skjulte ekstraudgifter.«

Læs også: Ryanair kan starte blodig priskrig i København

Ryanair svarede hurtigt igen, at forliget ikke vil lette deres pres på EasyJet for at offentliggøre, hvor punktlige flyene er.

»Ryanair mener, at EasyJet har gemt disse detaljer siden maj 2009, fordi de ved, at de ikke kan konkurrere med Ryanairs punktlighed, lige såvel som de ikke kan konkurrere med vores priser,« skrev lavprisselskabet i en meddelelse.

Altid åbenmundet

Det er langt fra første gang, Michael O'Leary gør sig bemærket. Han er kongen over flygebyrer og har bl.a. foreslået, at det skal koste penge at gå på toilettet. I den forbindelse sagde han:

»Flyvetiden på vores ruter rundt i Europa er i gennemsnit en time. Hvad i helvede skal vi med tre toiletter om bord? Hvis vi fjerner to af dem, får vi plads til seks ekstra sæder på et 737-fly. Folk kan gå på toilettet, før de går om bord.«

Den irske forretningsmand har også været oppe at slås med SAS, da han f.eks. tilbød at flyve hele SAS-ledelsen gratis rundt i Norden, så de kunne lære, hvad lavpris er, og hvad kunderne vil have. Eller da han sidste sommer sammenlignede SAS-aktien med tyggegummi.

Læs også: Københavnsk lavpristerminal vakler

Da askeskyen lukkede himlen over Europa, stak han også snuden frem.

»Der var ingen sky. Det var en myte,« sagde han.

En alternativ forretningsmand er han, Michael O'Leary, men hans evne til at tjene penge kan man ikke tage fra ham. I år kunne Ryanair fremlægge et 2009-regnskab med et overskud på 2,5 milliarder kroner før skat.