Ryanair frygter lavere rejselyst og indtjening efter brexit

Ryanair risikerer at skulle nedjustere sine økonomiske forventninger oven på den britiske folkeafstemning om EU, der kan føre til økonomisk usikkerhed og mindre rejselyst.

Ryanair vurderer, at forbrugernes rejselyst vil blive påvirket negativt af økonomisk usikkerhed på bagkant af den britiske afstemning om EU, der som bekendt endte med et nej til det europæiske samarbejde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Thaysen

Det oplyser selskabet i forbindelse med sit regnskab for første kvartal, der er offentliggjort mandag morgen.

Her fastholder det irske lavprisselskab godt nok forventningerne til hele året, hvor det sigter efter et plus på 1375-1425 mio. euro i perioden april 2016 til marts 2017.

Men Ryanair skriver, at der risiko for, at selskabet ikke kan leve op til de forventninger, hvilket til dels også skyldes en svækkelse af pund efter "brexit".

Selskabet vurderer, at forbrugernes rejselyst vil blive påvirket negativt af økonomisk usikkerhed på bagkant af den britiske afstemning om EU, der som bekendt endte med et nej til det europæiske samarbejde.

Det kan dog komme passagerne til gode, da selskabet nu ser sig nødsaget til at sænke priserne for at fylde flyene. Selskabet venter nu prisfald på 8 pct. i juli, august og september, hvor det tidligere regnede med fald på 5-7 pct.

- I øjeblikket ser jeg ikke alt for mange ting på positivsiden. Jeg ser kun risici på minussiden. Vi er nødt til at stimulere efterspørgslen, hvis vi skal have folk på flyene, siger Neil Sorahan, der er finansdirektør for Ryanair, til Bloomberg News.

Ryanair er ikke det eneste selskab, som er kommet med negative meldinger på det seneste efter brexit og de terrorangreb, som blandt andet ramte Nice tidligere på måneden.

Således har både Easyjet, IAG og Lufthansa sagt, at indtjeningen kan blive presset af, at rejselysten i øjeblikket ser ud til at være dæmpet.

Ryanair kom ud af første kvartal, der dækker over månederne april, maj og juni, med et overskud på 256 mio. euro, hvilket var en stigning på 4 pct. sammenlignet med samme periode året før.

Selskabet fortæller, at væksten blandt andet blev hæmmet af flere terrorangreb, en strejke i Frankrig samt påskens placering.

I første kvartal er antallet af kunder steget med 11 pct. til 31,2 millioner, mens omkostningerne samtidig er dykket med 9 pct., hvor især en lavere oliepris har hjulpet selskabet.

Til gengæld har selskabet ikke været helt så gode til at flyve til tiden, som det ellers har været tidligere. I første kvartal gik 87 pct. af flyene til tiden mod 91 pct. i samme periode sidste år.