Ryanair får flere verbale tæsk end SuperBest og Aldi

Usædvanligt mange danskere taler dårligt om Ryanair, viser en dugfrisk imagemåling foretaget for Berlingske. Alligevel sælger flybilletterne som varmt brød.

Foto: Thomas Lekfeldt

Fagbevægelsens modstand mod Ryanair sender flyselskabets image kraftigt nedad i Danmark. Siden årsskiftet er Ryanairs omdømme dykket fra en score på -10 til til dag at ligge under -20. Det viser en dugfrisk omdømmemåling, som YouGov har udarbejdet for Berlingske.

“Minus 20 er usædvanligt lavt på skalaen. Den negative udvikling de seneste måneder i Ryanairs overordnede omdømme har klart en sammenhæng med demonstrationerne, fagbevægelsens kampagner og den politiske kritik, der har været efter Ryanairs ankomst til København,” vurderer Lars Gylling, kommunikationschef i YouGov.

Med en score på under -20 stritter Ryanair ud fra mængden af de virksomheder, som bliver målt. YouGovs skala går fra -100 til +100, men langt de fleste brands, der bliver målt, placerer sig klart over nul, og de stærkeste brands som Lego og Google scorer uden problemer over +50. Dog er der også enkelte selskaber, som oplever at dykke ned under nul, særligt hvis der har været massiv offentlig kritik af den. Det er eksempelvis sket for den tyske discountkæde Aldi, der er blevet kritiseret for dårlige arbejdsforhold i Danmark, hvorefter discountkædens image blev målt til -6,6 i marts 2014.  Den danske dagligvarekæde “SuperBest”, der for kort tid siden fandt et navneskifte til “Meny” nødvendigt, har også prøvet at score under nul. I forbindelse med en stærk omtalt kødskandale dykkede omdømmet kortvarigt ned i nærheden af minus 10, da det stod allerværst til.

Ryanairs bundplacering på -20 er dog ikke specielt ødelæggende for selskabet. For mange kunder er tilsyneladende ligeglade med, hvilket image Ryanair har, når blot flybilletter er billige.

“Det interessante ved Ryanair er, at selskabet bliver bedømt meget negativt på parametre, der handler om, hvorvidt man gerne vil arbejde for selskabet, og hvorvidt man vil anbefale det til andre. Men der er ikke nogen nær sammenhæng mellem det overordnede image, og om man vil overveje at købe billetter hos Ryanair. Det vil rigtig mange danskere gerne, selv om det overordnede image er i bund,” siger Lars Gylling og tilføjer:

“Når du overvejer at købe en flybillet ved Ryanair, så gør du det ikke for at prale med det. Du gør det, fordi billetten er billig. That’s it,” siger Lars Gylling.

 

Desuden er det et kendt fænomen, at mange forbrugere - også danskere - har en tendens til at svare politisk korrekt i meningsmålinger, men samtidig købe politisk ukorrekt ind. Det gælder eksempelvis økologiske varer. Altså er deres adfærd mere eller mindre dobbeltmoralsk. Denne tendens pegede Ryanairs topchef Michael O’Leary også på forleden, da han var i København i forbindelse med et pressemøde. Her svarede han, at de selvsamme fagforeningsmedlemmer og kommunalpolitikere, som kritiserer selskabet offentligt, formentlig uden blusel flyver med Ryanair, når de skal på ferie med familien:

“De fleste kommunalpolitikere og fagforeningsmedlemmer er formentlig allerede i fuld gang med at købe vores billige billetter, så de kan komme på solferie i Alicante og Malaga”, sagde topchef O’Leary.

Bundplaceringen i den danske imagemåling er ikke noget særsyn for Ryanair. Også i nærmarkederne scorer Ryanair karakterer på nogenlunde samme niveau. Imagemålingerne står dog i skærende kontrast til passagertal og økonomiske nøgletal. Ryanair er i dag Europas største målt på antal passagerer, der i år rammer 100 mio., og flyselskabet tjente ikke mindre end 3,9 mia. kroner efter skat i seneste regnskabsår. Skandinaviske SAS sælger blot omtrent en tredjedel eller en fjerdedel af det antal billetter, som Ryanair sælger årligt, og flyselskabet kom i seneste regnskabsår ud med et underskud på mere end 500 mio. kroner. Tilgengæld klarer det skandinaviske flyselskab sig godt på andre parametre. SAS har senest scoret ikke mindre end +22 på imageskalaen.