Ryanair dropper sin base i København

Arbejdsrettens afgørelse om konfliktret er en våd klud i hovedet på Ryanairs planer om dansk ekspansion. Dermed er konflikttruslen afblæst.

Foto: Thomas Lekfeldt. Ryanair dropper basen i København men fortsætter med at betjene ruterne fra udenlandske baser. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Ryanair foretager en delvis retræte fra Danmark efter afgørelsen i Arbejdsretten onsdag. Kort efter afgørelsen faldt, sendte flyselskabet en pressemeddelelse ud, hvor man slog fast, at man dropper at have baser i Danmark, men forstætter med at flyve fra København og Billund.

Det sker fra udenlandske baser, hvilket betyder, at Ryanair fortsat kan betjene de 12 internationale ruter. Til gengæld kan Ryanair altså ikke lade fly og personale overnatte i Danmark og lette med tidligere ruter, hvilket stækker selskabets vækstmuligheder i fremtiden.

»Vi vil fortsat fly 12 ruter til og fra København men med fly med baser uden for Danmark, da vi er fast besluttet på at øge dansk turisme og skabe job på et tidspunkt, hvor SAS reducerer antallet af stillinger og reducerer lønninger og pension,« lyder det fra Ryanair i pressemeddlelsen, der fortsætter:

»Det er absurd at danske fagforeninger forsøger at tvinge kollektive aftaler ned over irsk personale, der spenderer mindre end to procent af deres arbejdstid i Danmark, og som allerede har kollektive aftaler i Ryanair.«

Ryanair er kendt for at drage SAS ind i sin egen konflikt og til dagens kommentar fra Ryanair understreger SAS' kommunikationschef Trine Kromann-Mikkelsen:

»SAS er i gang med at ansætte ca. 100 flyvende medarbejdere, vi har netop indgået aftaler med vores piloter som indebærer gode pensioner og lønstigninger og i dag har vi annonceret, at vi udvider vores oversøiske ruter, blandt andet med to ekstra ugentlige afgange til Shanghai. I sidste uge annoncerede vi en ny rute mellem Aarhus og Stockholm. Og jeg kunne fortsætte med at fortælle om, hvordan SAS investerer i kunder og medarbejdere i Danmark«.

Ryanair har tidligere informeret om, at eksempelvis kabinepersonale tjener »op til« 35.000 euro årligt. Berlingske har dog tidligere afdækket, hvordan en stor del af flyselskabets ansatte arbejder som freelancere, der bliver lejet i bemandingsselskaber og vikarbureauer. De får ingen løn under sygdom, skal selv betale for uniformer og skal betale for at komme til jobsamtale.

Efter Arbejdsrettens afgørelse kunne fagforeningerne lave blokade mod Ryanairs fly allerede tirsdag, men Ryanair har købt sig tid ved at klage over afgørelsen. Det betyder, at konflikten ikke kan begynde, før klagen er behandlet.

»Vi har instrueret vores advokater til prompte at appellere denne afgørelse, der lader til at lade konkurrenternes fagforeninger blokere Ryanairs fly i København, og vi har også indleveret en sekundært skrift til Arbejdsretten,« lyder det fra Ryanair.

I sidste ende kan det dog være ligegyldigt. For hvis Ryanair dropper sin base i København, er der ikke længere grundlag for et krav om overenskomst, hvilket betyder at konflikttruslen er væk.