Ryanair-blokader giver bøvl for fagforeninger

En gruppe lufthavnsansatte i Københavns Lufthavn iværksatte onsdag en blokade mod lavprisselskabet Ryanair. Aktionen kan give problemer for fagbevægelsen, der gerne vil køre en mulig konflikt efter bogen, mener forsker.

Onsdag var der demonstranter samlet i lufthavnen, som har uddelt flyers med slogans mod Ryanair, der ikke vil indgå overenskomst med de danske fagforeninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Lavprisselskabet Ryanair fik onsdag en hård velkomst i Københavns Lufthavn, da irernes første afgang ud af den danske hovedstad blev forsinket i tre timer. Årsagen til Ryanairs startvanskeligheder var, at demonstranter havde stillet sig i vejen for selskabets fly, som derfor ikke kunne få adgang til brændstof og komme i luften.

Den slags aktioner er ikke gavnlige for fagbevægelsen, der har rejst en sag mod Ryanair i Arbejdsretten, fordi irerne ikke vil indgå en dansk overenskomst, mener arbejdsmarkedsforsker Søren Kaj Andersen fra Københavns Universitet.

»Man skal passe på her, fordi det kan føre til, at Ryanair rejser en række anklager, som kan ende i sager. Det kan give grus i maskineriet for fagbevægelsen i forhold til at kunne køre en mere retlinet konflikt – forstået på den måde, at de venter på Arbejdsrettens afgørelse og vil handle derefter,« siger Søren Kaj Andersen.

Torsdag middag oplyste Ryanairs danske advokat til DR Nyheder, at det irske netop vil indbringe en række store fagforbund for Arbejdsretten på grund af onsdagens tre timer lange forsinkelse af Ryanairs første afgang fra Københavns Lufthavn

Torsdag i næste uge indleder tre højesteretsdommere arbejdet med at afgøre, om en sympatiblokade mod Ryanair i Københavns Lufthavn vil være ulovlig. Denne sag afgøres også i Arbejdsretten. Der kan gå op til fem-seks uger før, der bliver truffet en afgørelse, hvilket kan blive lidt af en prøvelse for fagbevægelsen.

»Udfordringen er jo her, at det ikke bare handler om at holde gryden i kog et par dage. Vi ved ikke helt, hvornår arbejdsretten kommer med sin afgørelse, men alt tyder på, at vi snakker flere uger frem. Det er klart, at fagforeningerne har en interesse i, at der er opmærksomhed omkring konflikten, men måske ikke nødvendigvis lige i de her dage. De vil selvfølgelig gerne have fokus på det, så alle ikke bare har glemt det og i øvrigt vænnet sig til at flyve med Ryanair, når Arbejdsrettens afgørelse kommer, siger Søren Kaj Andersen.

LO’s advokat, Peter Nisbeth, der repræsenterer fagbevægelsen i den aktuelle sag i Arbejdsretten, forklarer, at organisationen gør alt for alle holde sine medlemmer i ro. LO vil spille spillets regler, lyder det.

»Det bliver et mere diffust billede, hvis der kommer til at køre en masse sager. Jeg ved, at vi gør alt, hvad vi kan i hele organisationen og også i fagforeningerne for at få ro på alle steder,« siger Peter Nisbeth, der understreger, at en fysisk blokade i lufthavnen under alle omstændigheder er ulovlig - også i forhold til, hvis der skulle komme en sympatikonflikt.

Da Ryanair i oktober 2014 løftede sløret for, at selskabet ville slå sig ned i København, meddelte Flybranchens Personale Union, at forbundet ønskede at forhandle overenskomst med det irske lavprisselskab. Det krav blev pure afvist af Ryanair på et møde i London den 20. februar i år. Den faglige hovedorganisation LO har derfor hevet irerne i Arbejdsretten i Danmark.

Ryanair truede tidligere på måneden med at bringe den danske arbejdsmarkedsmodel for EU-domstolen, hvis Arbejdsretten når frem til, at en sympatistrejke mod det irske selskab er lovlig.

Senere torsdag vil det vise sig, om Ryanair får held med at sende sit blot andet fly fra Københavns Lufthavn af sted til tiden. Lavprisselskabet har planlagt en flyvning til Dublin, der er programsat til at gå i luften klokken 15:30.