Ryanair afviser brændstofkritik: Det er noget vrøvl

Kritikken af Ryanairs brændstofpolitik er forvrøvlet og uanstændig. Sådan lyder det fra Ryanair-direktør, efter at en debat om flyselskabets brændstofpolitik er brudt ud i Danmark.

Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson (t.h.), foran Arbejdsretten, hvor han blev mødt af protesterende fagforeningsmedlemmer og af en byge af spørgsmål fra de fremmødte pressefolk om selskabets brændstofpolitik. Han afviste alle eksperters udsagn om brændstofpolitikken som det rene vrøvl. Foto: Mathias Bojesen
Læs mere
Fold sammen

Eksperters vurdering af Ryanairs brændstofpolitik er ikke værd at lytte til. Det er budskabet fra Ryanairs ledelse, der for første gang mundtligt kommenterer de bilag og vurderinger, der er bragt i onsdagsudgaven af Berlingske Business og refereret i andre medier.

»Som i alle andre flyselskaber er vores brændstofpolitik, at kaptajner kan tage lige så meget brændstof med på Ryanair-fly, som de ønsker. Vi hører meget vrøvl om vores brændstofpolitik, men Ryanair har en ubrudt sikkerhedsrekord, der har holdt i over 30 år, og det er uanstændigt, at folk vil rejse sikkerhedsspørgsmål, når vi lægger stolthed i det arbejde, som foregår på vores fly,« siger Eddie Wilson, personaledirektør i Ryanair, til Berlingske.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Siger du, at eksperternes udsagn er noget vrøvl?

»Ja, det er absolut forvrøvlet, hvad de siger. Ryanair er det sikreste – eller et af de sikreste – flyselskaber i Europa. Piloterne kan tage så meget brændstof med, som de ønsker. »It’s a complete »red-herring«, som vi siger i Irland,« fortæller Eddie Wilson.

»Mener du bullshit?,« spørger en af de tilstedeværende reportere.

»Ja, det er bullshit,« lyder svaret fra Eddie Wilson.

Møde i Arbejdsretten

Udtalelserne fra Ryanair-direktøren faldt onsdag eftermiddag, da Eddie Wilson var på vej til et møde i Arbejdsretten i København, hvor han blev mødt af en håndfuld danske journalister. Det var den første mundtlige reaktion fra Ryanair på de vurderinger og synspunkter, som eksperter, tidligere Ryan-air-piloter og Dansk Pilotforening er kommet med om selskabets brændstofpolitik.

En af de citerede eksperter er professor Henning Boje Andersen, der er ansat som professor ved DTU, Danmarks Tekniske Universitet.

Han forsker i den menneskelige faktor i sikkerhedskritiske situationer, heriblandt i luftfartsindustrien. En af anden af de citerede eksperter er Patrick Hudson. Han er professor emeritus i sikkerhed ved det hollandske Delft University of Technology og har tidligere kommenteret på forhold om Ryanair. Han har forsket i bl.a. sikkerhedskultur i virksomheder.

Som oplyst i onsdagsavisen har der også været rejst spørgsmål i udlandet om Ryan-airs brændstofpolitik. Det har fået Ryanair til at anlægge retssager i Holland og England mod selskaber bag TV-dokumentarer, som har omtalt Ryanairs brændstofpolitik. Onsdag eftermiddag meddelte Ryanair i en pressemeddelelse, at flyselskabet indklager Berlingske for det danske pressenævn.

 

Laes mere