Ryanair aflyser tusindvis af afgange: Her er dine rettigheder

Ryanair har varslet tusindvis af aflysninger de kommende uger, og det stiller passagerne i en håbløs situation, siger Forbrugerrådet Tænk. Der er dog en række rettigheder, passagerer skal huske at stå fast på, lyder det.

Tusindvis af Ryanair-afgange vil blive aflyst de kommende uger, har selskabet meddelt. Forbrugerrådet Tænk opfordrer passagerer til at stå fast på sine rettigheder. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOSEP LAGO

Sidst på dagen fredag offentliggjorde lavprisselskabet Ryanair en af den slags beskeder, der affødte øjeblikkelig kaos og frustration blandt passagerer verden over.

Henover de næste seks uger vil Ryanair aflyse op mod 40-50 afgange dagligt i et forsøg på at komme af med en pukkel af uafholdt ferie, som selskabets ansatte har oparbejdet henover en historisk travl sommer.

De første afgange er allerede blevet aflyst henover weekenden, og flere danskere er henover weekenden strandet i byer som Bruxelles og London. Hos organisationen Forbrugerrådet Tænk kalder vicedirektør Vagn Jelsøe situationen for »håbløs«.

»Det stiller forbrugeren i en håbløs situation. Alle dem, der har en billet til de kommende uger, er nødt til at afvente og se, om afgangen bliver aflyst. Man har ingen rettigheder, før aflysningen er en realitet,« siger Vagn Jelsøe og slår dermed fast, at det altså er vanskeligt for passagerer at indrette sig mod aflysningerne på forhånd.

Når aflysningen er realitet, er der til gengæld en række kompensationer, passageren har krav på, siger han.

»Allerførst er Ryanair forpligtiget til at tilbyde en ombooking, og hvis jeg ikke synes, den er god nok, kan jeg få pengene tilbage,« siger Vagn Jelsøe.

Der har allerede været forlydender om, at Ryanair har forlangt, at passagerer skal betale omkostningerne, såfremt billetterne til ombookingen er dyrere end den oprindelige afgang. Det skal passagere dog ikke lade sig spise af med, siger Vagn Jelsøe.

»De har pligt til at tilbyde en ombooking uden omkostninger for flypassageren, og derudover skal de betale kompensation til de berørte, hvis ombookingen bringer dig mere end tre timer senere frem end planlagt,« siger han.

Hvis der er en overnatning mellem ombookingen og den aflyste afgang, er Ryanair tillige forpligtiget til at betale omkostninger forbundet med det, siger Vagn Jelsøe.

Tilbage i forsommeren var det norske Norwegian, der var tvunget ud i en identisk øvelse, og Vagn Jelsøe ser med bekymring på tendensen.

»Det må være udtryk for, at flyselskaberne i deres planlægning ikke tager højde for, hvad de kan tilbyde. Vi kan hvert se, at de ikke kan levere på det, de har stillet forbrugerne i udsigt,« siger han.

Ifølge Ryanair drejer det sig i alt om cirka 2.000 aflysninger over de næste seks uger - eller hvad der svarer til to procent af de samlede antal flyvninger.

Det irske lavprisselskab har i løbet af september kunne se dets pålidelighed falde til under 80 procent som en konsekvens af aflysninger og omfattende strejker blandt flyveledere over hele Europa. Med de mange aflysninger satser selskabet på at kunne øge sin pålidelighed til over 90 procent igen.

Såfremt man som dansk forbruger ønsker at klage over en aflysning, skal man rette henvendelse til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.