Russisk nedtur bag svigtende B&O-salg i BRIK-landene

Bang & Olufsens detailsegment, der udgøres af den gamle AV-forretning samt B&O Play, var ramt af et stort omsætningsdyk i Rusland i første kvartal.

Bang & Olufsen nåede i første kvartal en omsætning på 57 mio. kr. i BRIK-landene, et fald på 14 pct. fra samme kvartal sidste år, hvor omsætningen landede på 66 mio. kr. Alene i Rusland dykkede omsætningen med 15 mio. kr. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Dermed faldt omsætningen i BRIK-landene - Brasilien, Rusland, Indien og Kina - der ellers som regel er karakteriseret som vækstmarkeder.

Bang & Olufsen nåede i første kvartal en omsætning på 57 mio. kr. i BRIK-landene, et fald på 14 pct. fra samme kvartal sidste år, hvor omsætningen landede på 66 mio. kr. Alene i Rusland dykkede omsætningen med 15 mio. kr.

På de modne markeder i Europa steg omsætningen med 19 pct., eller 42 mio. kr., til 263 mio. kr. Salget i Nordamerika var stort set uændret 31 mio. kr. mod 32 mio. kr. sidste år, mens salget i resten af verden faldt fra 46 til 36 mio. kr. Endelig steg omsætningen gennem tredjeparts salgskanaler med 11 mio. kr. til 43 mio. kr.

Fremgangen i Europa var ifølge Bang & Olufsen især drevet af lanceringen af det nye fladskærms-tv Beovision Avant samt højttalerlinjen IWS.

På samme måde forklares nedturen i BRIK-landene også med en senere lancering af Beovision Avant på disse markeder.