Russisk krise tvinger Carlsberg til nedjustering

Carlsberg nedjusterer forventningerne efter 1. halvår. Det er et markant fald på 7 pct. i volumen på russisk marked, der er skyld i nedjusteringen.

Foto: ALEXANDER DEMIANCHUK
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bryggerikæmpen Carlsberg nedjusterer forventningerne til indeværende regnskabsår efter et horribelt halvår på det russiske marked med et markant fald i volumen.

Der er tale om et fald i volumen på det russiske marked på 6 til 7 pct. udløst af den mere end almindeligt anspændte situation i regionen.



Carlsberg meddeler onsdag morgen, at selskabet nu venter for regnskabsåret 2014 "lav til midt-encifret vækst i resultat af primær drift" mod tidligere "en høj etcifret procentvis organisk vækst i resultat af primær drift" og "lav til midt-encifret vækst" i rapporteret driftsoverskud mod en rapporteret "lav-etcifret procentvis vækst".

Carlsberg må sluge en nedjustering samtidig med, at selskabet faktisk leverer en større indtjening end analytikerne havde forudset med et overskud efter skat på 2210 mio. kr. mod et overskud på 2074 samme periode sidste år.



Carlsbergs topchef Jørgen Buhl er på den ene side tilfreds med virksomhedens performance i 1. halvår.

»Jeg er tilfreds med de finansielle resultater i gruppen i de første seks måneder af året. Vores stærke prioritering og stærke eksekvering i vores markeder og centrale funktioner har styrket vores forretning kommercielt og øget indtjening og cashflow,« siger Jørgen Buhl Rasmussen i regnskabsmeddelelsen med henvisning til især Asien og Vesteuropa.

Carlsberg

I mio. kr. 2. kvartal 2014 2. kvartal 2013 Ændr.
i pct.
Omsætning 19,162 19,058 1%
Driftsresultat 3,601 3,399 6%
Resultat før skat 3,138 2,913 8%


På den anden side er han bekymret for situationen Rusland, der er ramt af sanktioner fra EU og USA og har lanceret mod-sanktioner som følge af Ukraine-krisen.



»I Østeuropa gør vores folk et stort arbejde for at imødegå de aktuelle markedsudfordringer. Desværre tror vi at Østeuropa vil blive påvirket yderligere, da forbrugerne vil blive blive mødt af flere udfordringer og dette vil få negativ effekt på vores indtjening i år,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.