Russisk iværksætter fandt gode grunde til at vælge København

Afstandene er små, indbyggerne er åbne over for ny teknologi, og der er aldrig langt til ledelsesgangene. Det gør København til en af de bedste scener for iværksætteri, mener Gulnaz Khusainova, der står bag sitet EasySize.

Gulnaz Khusainova står bag størrelsesguiden EasySize.me. Hun har valgt København som base for sin internationale virksomhed og mener, at sprogkundskaber og en flad ledelsesstruktur gør København til et perfekt marked til at udvikle og teste på. Foto: Emil Hougaard
Læs mere
Fold sammen

Skønt den danske hovedstad endnu ikke er i eliten, når det gælder europæiske startup-storbyer, har russiske Gulnaz Khusainova alligevel valgt København.

Hun har en god idé, investorer, har ansat et team og er med sit internetsite EasySize.me klar til at udbrede sin virksomhed på det store tøjmarked på nettet.

Da startup-virksomhedens hovedsæde skulle placeres, stod valget mellem London og København, men efter en invitation fra Startup bootcamp og en visit på fire dage, var der ingen tvivl.

»Jeg så København som det perfekte marked at teste nye ideer på. Alle taler engelsk, København er let at komme rundt i, og virksomhedernes flade hierarki gør det let at få de rigtige kontakter,« siger 25-årige Gulnaz Khusainova, der har studeret marketing i Moskva, og som to gange tidligere har forsøgt at etablere virksomhed i Moskva.

EasySize holder til på iværksætterfællesskabet Rainmaking Loft på Holmen og har ti ansatte med syv forskellige nationaliteter. Teamet indsamler viden om forbrugsmønstre og samarbejder med den svenske, franske, britiske, tyske og amerikanske tøjbranche.

Klæder folk rigtigt på

Alle, der køber tøj på nettet, kan sikkert nikke genkendende til oplevelsen af, at tøjet ikke helt sidder, som man regnende med. Kjolen var alligevel et halvt nummer for stor, eller bukserne to numre for små. De mange returneringer er besværlige både for kunderne og onlinebutikkerne, der bruger tid og penge på at returnere og gensende varen.

Gulnaz Khusainova, iværksætter

»Jeg så København som det perfekte marked at teste nye ideer på. Alle taler engelsk, København er let at komme rundt i, og virksomhedernes flade hierarki gør det let at få de rigtige kontakter«


Som en løsning på problemet findes knappen »find min størrelse«, som EasySize står bag. Her kan kunden angive størrelse og mærke på yndlings-t-shirten hjemme i skabet, og ved at trække på en database med informationer fra 400.000 onlineshoppere, kan EasySize udregne, hvilken størrelse der passer den specifikke kundes stil bedst.

»Kunderne går mere op i stil og udtryk end størrelsesnummeret. To kunder kan have samme krop, men mens den ene kan lide at gå i oversize bluser, er den anden mere til slimfit kjoler,« forklarer Gulnaz Khusainova.

Lige nu samarbejder EasySize med seks online tøjbutikker og regner med at udvide med yderligere seks i løbet af august. E-butikkerne betaler et månedligt beløb, mens EasySize kan garantere, at størrelsen passer i ni ud af ti tilfælde, hvilket svarer til et fald i returvarer på 35–40 procent ifølge Gulnaz Khusainova.

Hård konkurrence

At konceptet tiltrækker kunder, og at den københavnske base virker velvalgt, er dog ikke ensbetydende med, at succesen er i hus, for EasySize er ikke de eneste om at guide kunderne til den rette størrelse, og konkurrencen om flere shoppere til databasen er stor.

»Målet er at tiltrække flere brugere og indsamle mere information om brugernes adfærd, når de køber på nettet. På markedet er konkurrencen hård, men lige nu er der ingen førende udbyder,« siger Gulnaz Khusainova.

Hendes målsætning er, at EasySize i løbet af det kommende år er tilgængeligt på fem procent af verdens online tøjbutikker.

Hun mener, at potentialet ligger i at indsamle og udnytte viden om forskellige kunde­typer på nettet. Informationen er anonym og kan ikke spores tilbage til den enkelte forbruger, men tendenserne kan være med til at gøre e-handlen mere bæredygtig.

Teamet bag EasySize tror på, at teknologien kan være med til at bringe butikker, brands og forbrugere tættere på hinanden og afholder i anledning af den københavnske modeuge en workshop med fokus på teknologiske løsninger i modeverdenen.

Det har taget halvandet år at udvikle sitet, der blev lanceret i slutningen af 2014. Gulnaz Khusainovas oprindelige idé blev udvalgt til at deltage i Startup bootcamps iværksætterforløb, der har tilbudt skoling og sparring med udviklingen af virksomheden.

»Det, at jeg har været en del af Startup bootcamp, har været en kæmpe hjælp. Det er en hård skole, der hele tiden presser på for at udvikle os, men det har også gjort det meget nemmere at blive integreret som udenlandsk iværksætter,« siger Gulnaz Khusainova.

Desuden har hun fået Klaus Nyengaard, der har haft succes med Just Eat, med som investor sammen med en håndfuld franske investorer, der har forskellige kompetencer inden for startup-miljøet. For at få succes er Gulnaz Khusainova ikke tvivl om, at det er afgørende at trække på i andres erfaringer både blandt investorerne og de andre iværksættere i miljøet.