Rusland stopper øl i flasker på over 1,5 liter

Russiske bryggerier stopper i juli 2016 med at producere øl i plastikflasker (PET) på over 1,5 liter

Russiske bryggerier stopper i juli 2016 med at producere øl i plastikflasker (PET) på over 1,5 liter. Dermed fortsætter stramning af salg af øl i store flasker, da man allerede i 2013 valgte at stoppe salget af stærk øl i 2 liters plastikflasker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Russiske bryggerier stopper i juli 2016 med at producere øl i plastikflasker (PET) på over 1,5 liter. Det skriver Bloomberg News.

Dermed fortsætter stramning af salg af øl i store flasker, da man allerede i 2013 valgte at stoppe salget af stærk øl i 2 liters plastikflasker.

Frans Høyer, analytiker i Jyske Bank, siger, at det kan få en lille negativ effekt for bryggerierne.

- Det vil komme til at have en lille negativ effekt på bryggerierne inklusive Carlsberg. Med industriens forslag forsøger man at møde den russiske duma, der allerede er på vej til at stramme lovgivningen i forbindelse med ølsalget. Og man håber nu, at det frivillige forslag er nok, siger Frans Høyer til Ritzau Finans.

- Carlsberg har en ekstra stor eksponering, fordi de er store på mainstream-markedet, siger analytikeren.

Det er bryggerierne i Rusland har selv, der har indvilliget i at stoppe med produktionen, skriver sammenslutningen af russiske bryggerier på sin hjemmeside ifølge Bloomberg. Og ud over Carlsberg består sammenslutningen af Inbev, Heineken og Efes. På den måde forsøger man at møde dumaen på midten.

- Det her er en eller anden form for damage-control. Dumaens stramningen var hårdere, hvor man havde lagt op til, at man skulle helt ned til 0,5 liter PET-flasker - men man forsøger nu at komme regeringen i møde. siger Morten Imsgaard, Sydbanks Carlsberg-analytiker.

Det er ikke kun de udenlandske bryggerier, der vil blive ramt af stramningen. Mange af de russiske bryggerier sælger mere end 50 pct. af deres produktion i de store øl-flasker.

- Det har kommer til at ramme hele markedet - og især de lokale spillere. Det handler om at ændre de russiske forbrugeres indkøbsmønster - i dag har mange en stor flaske øl stående i køleskabet, ligesom vi i Vesten har en stor flaske sodavand stående, som vi går og drikker af, siger Morten Imsgaard.

Sidste år blev det vurderet, at PET-flasker på over 1,5 liter står for op til 20 pct. af markedet. Og at man fra russiske side kiggede på flaskestørrelsen har været kendt længe, Og derfor får det ikke den store effekt for aktien i Carlsberg, vurderer Sydbanks analytiker.

- Man kan sige, at går bryggeriernes frivillige forslag igennem, kan det have en mindre positiv effekt, siger Morten Imsgaard.

Indtjeningsmæssigt kommer mindre ølflasker ikke til at betyde så meget, da det er billigt øl, bryggerierne sælger i de store i flasker. Derimod kan det komme til at påvirke volumenerne, vurderer Sydbank.