Rusland er proppen i danske virksomheders champagneflaske

Prognoserne havde set godt ud for de danske virksomheder, hvis ikke det var for Rusland. Virksomhederne forventer, at verdens største land vil trække væksten ned i de kommende måneder.

Foto: SERGEY VENYAVSKY.
Læs mere
Fold sammen

Et flertal af de danske virksomheder venter fremgang i månederne frem til nytår.

Men har virksomhederne allerede lagt champagneflasken på køl, skal de huske, at proppen har sat sig særdeles godt fast. Proppen hedder Rusland og er en overskyggende barriere for de danske virksomheders ellers så optimistiske tro på vækst i de kommende måneder.

Det viser en ny virksomhedsanalyse fra Dansk Industri (DI), hvor 478 virksomheder har svaret på, hvad de forventer af fjerde kvartal.

»Det er virksomhederne inden for servicesektoren, der ser mest optimistisk på årets sidste kvartal. De øger deres forventninger til både omsætning, indtjening og beskæftigelse. Til gengæld er humøret faldet hos fremstillingsvirksomhederne. Det skyldes særligt faldende forventninger hos fødevarevirksomhederne, der blandet andet er ramt af situationen i Rusland samt faldende priser på deres produkter,« siger Michael Meineche, økonomisk konsulent i DI.

Tilbagegang på alle parametre

Det er blandt andre danske fødevarevirksomheder som Arla og Carlsberg, der er hårdt ramt af de russiske sanktioner. Årsagen er, at Rusland i august 2014 satte hårdt mod hårdt over for de lande, der indførte sanktioner mod landet i kølvandet på krisen mellem Rusland og Ukraine. Sidenhen er der løbende kommer flere sanktioner til, som fortsætter frem til udgangen af januar næste år.

Som følge af krisen har flere danske virksomheder haft negativ vækst, og særligt virksomhederne inden for føde-, drikke-, og tobaksvareindustrien spår om fortsatte dystre tider i Rusland.

Konkret vurderer denne gruppe af virksomheder i DIs virksomhedspanel, at de vil opleve tilbagegang i både omsætning, indtjening og beskæftigelse i fjerde kvartal 2015 sammenlignet med året før. Dermed trækker denne branche fremstillingsindustriens indikator ned på alle parametre.

Fold sammen
Læs mere

Øget aktivitet på hjemmemarkedet

Ser man bort fra Rusland ser det generelt slet ikke sort ud for de danske virksomheder. Det er særligt de virksomheder, der er fokuseret på hjemmemarkedet og nærmarkederne, der forventer fremgang i dette kvartal.

»De øgede forventninger hos de virksomheder, der fokuserer på salg i Danmark, giver forhåbninger om øget aktivitet på hjemmemarkedet i slutningen af året. På markederne uden for Euro-området får virksomhederne til gengæld fortsat medvind fra den svage danske krone, der betyder, at danske varer bliver relativt billigere i eksempelvis USA og Kina,« siger Michael Meineche.