Rundt om jorden 2,6 gange på cykel

På fire måneder hen over sommeren er Københavns nye bycykler blevet brugt så flittigt, at cyklerne har tjent mere ind, end de har kostet i den periode.

Københavns nye bycykler er blevet brugt flittigt hen over sommeren. Gobikes bestyrelsesformand Lars Bruhn (tv.) og den administrerende direktør Torben Aagaard er stolte over udviklingen, der er bedre end forventet. Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Siden foråret har man kunnet finde 250 hvide bycykler fordelt i Københavns - og Frederiksberg Kommune, og efter fire måneder på vejene ved man nu lidt om, hvor mange gange pedalerne er blevet trådt.

På de fire måneder hen over sommeren har 15.000 brugere cyklet en tur på de eldrevne bycykler med tabletcomputer på styret. I alt er det blevet til 25.000 cykelture, og brugerne har i gennemsnit betalt for to timer på cyklen.

Prisen ligger på 25 kroner per påbegyndt time, og derfor har de 250 cykler indtjent omkring 1,2 millioner fra brugerbetaling på fire måneder. Penge, som de to kommuner får.

Der har været debat om, at bycyklerne er meget dyre. En cykel koster i sig selv 18.500 kroner, men kommunerne lejer elcyklerne og opladestativerne og får al drift og vedligeholdelse for 48.000 kroner per cykel i otte år. Det giver en udgift på 500 kroner for hver cykel om måneden.

Det betyder, at kommunerne på de fire måneder har haft et overskud på omkring 750 kroner for hver af de 250 cykler, der har kørt på vejene. Et resultat virksomheden bag cyklerne, GoBike, er meget stolt af.

»Vi kunne ikke vide, om bycyklen ville tjene de penge ind, den koster for kommunerne. Vi havde håbet på det, og nu kan vi se, at den gør det. Det betyder, at det er brugerne, der betaler bycyklerne og ikke skatte­borgerne,« siger Torben Aagaard, der er administrerende direktør i GoBike.

Torsdag aften skal Københavns Borgerrepræsentation tage endelig stilling til, om der skal være 1.860 eldrevne bycykler i København.

Hos GoBike forventer man, at der vil komme flere brugere, hvis der kommer flere cykler flere steder, fordi der så er større chance for, der er en ledig bycykel i nærheden af brugeren.

»Bycyklen er et billigt, sundt, effektivt, og godt integreret køretøj, der er stor indtjeningsmulighed i. Det er en fordel for kommunerne, pendlerne, turisterne og borgerne. Der er ingen tabere, og vores bycykel vil kunne fastholde København som verdens bedste cykelby. Nu har vi også dokumentation på, at kommunen tjener penge på vores løsning,« siger Torben Aagaard.

Hos Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning er man glad for tallene, men har stadig forbehold.

»Tallene ser meget fornuftige ud, og det er dejligt at se. Når det er sagt, så har der kun været 250 cykler på vejene, og det har været turistsæson. Det bliver også vinter, og når der kommer flere cykler, kommer der nok også flere pendlere, som kan tegne abonnement på cyklerne og betale mindre for lejen,« siger Niels Tørslev, centerchef i Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning.