Royal Unibrew øger optimismen efter opkøb

Royal Unibrew lukker andet kvartal med et regnskab, der er bedre end ventet og præciserer forventningerne til den øvre del af det tidligere udmeldte interval.

Foto: Nanna Kreutzmann.
Læs mere
Fold sammen
Efter en travl sommer venter Royal Unibrew nu at omsætning og resultat for hele året lander i den øvre ende af det interval, som bryggeriet tidligere har meldt ud nemlig en nettoomsætning på mellem 4.065 og 4.225 millioner kroner og et driftsreusltat på mellem 655 og 720 millioner kroner.

Optimismen bunder dels i det gode nordvesteuropæiske vejr i begyndelsen af tredje kvartal, men især i købet af det finske bryggeri Hartwall, som Royal Unibrew købte i begyndelsen af juli for at styrke sin tilstedeværelse i det nordøstlige Europa.

»Vi har med købet af den finske bryggerivirksomhed Hartwall i begyndelsen af juli 2013 udnyttet en unik mulighed for at styrke vores markedsposition i den nordøst-europæiske region. Købet er helt i tråd med vores overordnede strategi om at fokusere på markeder, hvor vi kan opnå en væsentlig position. Jeg forventer, at købet vil styrke Royal Unibrews indtjening pr. aktie før integrationsomkostninger i 2014,« siger administrerende direktør Henrik Brandt i regnskabsmeddelelsen.

I andet kvartal omsatte Royal Unibrew for en milliard kroner og landede et nettoresultat på 142 millioner kroner. Vesteuropa er klart selskabets hovedmarked med en omsætning på 732 millioner og et resultat før skat på 122 millioner kroner. I Nordøsteuropa omsætter Royal Unibrew for 205 millioner kroner med et resultat før skat på 25 millioner kroner.

Royal Unibrew dropper direktionens hidtidige kontante bonusordning og erstatter den med et incitamentsprogram til direktionen på 33 millioner kroner.