Royal Unibrew køber op i Letland

Nummer to på det danske ølmarked køber mindre bryggeri. Der er fortsat et stykke vej op, før Poul Møller når i mål med sin strategiplan om at realisere en omsætning i år på 4,5 mia. kr.

Royal Unibrew køber for 130 mio. kr., inkl. et grundstykke, der muliggør fremtidige udvidelser, Livu Alus, der er den 3. største udbyder af øl i Letland med en markedsandel på ca. 9-10% i 2006.

Bryggeriets hovedmærke afsættes primært i mainstreamsegmentet gennem detailhandlen, mens HoReCa-segmentet er knapt så udbygget. Bryggeriet er etableret i 2000 og har stadig uudnyttet kapacitet.

Nettoomsætningen udgjorde ca. 67 mio. kr. i 2006, og bryggeriet har 125 medarbejdere.

I Royal Unibrews strategiplan, MACH II, udgør de baltiske lande et vigtigt fokusområde. Koncernen ejer i forvejen bryggeriet Kalnapilio-Tauro Grupe i Litauen samt læskedrikproducenten Cido og bryggeriet Lacplesa Alus i Letland. Royal Unibrew er i dag en førende udbyder af øl, juice, vand og soft drinks i Baltikum, hvor koncernen i 2006 omsatte for ca. 550 mio. kr.

Med købet af Letlands tredjestørste bryggeri udbygger Royal Unibrew sin position på det lettiske marked, hvor selskabet mere end fordobler sin markedsandel til 18 pct. Samtidig udskydes investeringer til yderligere kapacitet, som ellers var nødvendige.

Det siger koncernchefen for Royal Unibrew Poul Møller til RB-Børsen.

"Da kapacitetsudnyttelsen på Livu Alus er cirka 50 pct. kan vi udskyde investeringer i kapacitet i Letland og Baltikum, hvor vi ellers kører på fuld kapacitet hvad øl angår," siger han.

Købet er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse.

"Jeg kan ikke sige, der ikke vil være problemer, men markedsandelen er som nævnt "kun" 18 pct.," siger direktøren.

Royal Unibrew stræber efter at komme i mål med strategiplanen Mach II der skal udmunde i en omsætning på 4,5 mia. kr. i år mod godt 3,4 mia. sidste år.

(RB-Børsen