Royal Unibrew fyrer marketingdirektør

Royal Unibrew skal have ny marketingdirektør. I går fyrede ledelsen den nuværende, Michael Schiedel, efter blot 2,5 års ansættelse. Det til trods for, at Royals kommercielle kommunikation har vundet priser for effektiviteten.

Foto: Nanna Kreutzmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Somme tider betaler ordentlighed sig ikke. I går blev Michael Schiedel fyret som marketingdirektør hos Royal Unibrew, og det endda efter 2,5 års virke, hvor det er gået fremad for de fleste brands i koncernen.

Det skriver markedsforing.dk

– Jeg har ikke fået en forklaring på afskedigelsen, men jeg anfægter ikke ledelsens ret til at ville gå i en anden retning. Jeg har været meget glad for Royal Unibrew og de fantastisk dygtige medarbejdere, jeg har arbejdet sammen med i over to år, siger Michael Schiedel, der tidligere var marketingdirektør i Danone i otte år, og før det arbejdede han for Carlsberg.

Noget må du have fået at vide?

– Ikke noget konkret, noget reelt forklarende. Jeg går ud fra, at ledelsen og jeg ser forskelligt på den fremtidige markedsføring, men det er kun noget, jeg går ud fra. Og jeg ved faktisk ikke, hvori forskellen i vore synspunkter ligger.

Michael Schiedel er et menneske, der har promoveret de brand managers, der stod i spidsen for Royal Unibrews subbrands som fx Royal Beer, Faxe Kondi og Pepsi. I stedet for selv at tage æren. Den seneste undersøgelse af tilfredsheden blandt medarbejderne placerer ham i top.

– Jeg mener, at det har været min pligt at give de fantastisk dygtige brand managers plads og luft til at eksekvere, og de har gjort det godt. Royal Unibrew er på rette vej, trods krisen, og vi har udviklet meget stærke brands, alle bør være stolte af.

Royal har bl.a. vundet Advertising Effectiveness Awards de seneste tre år i træk for Royal Beer via Tak Rock-kommunikationen, Faxe Kondi og Pepsi-kommunikationen. De tre brands har kommunikeret eksemplarisk, og det har de fortjent fået AEA Awards for. Endelig har Michael Schiedel fået Pepsis Circle of Honour-pris, der gives til partnere, der har ydet en usædvanlig indsats for Pepsi-brandet.

Hvori består din andel af Royal Unibrews succes?

– Jeg mener oprigtigt, at mit job drejer sig om god ledelse. I mit univers handler det om at have styr på forretningen, effektivisere den, og ansætte det rigtige team til at skabe resultaterne. Jeg har forsøgt at sætte retningen ved både at bevare det strategiske fokus og ellers skære ind til benet. Det er vel det.

Hvad skal du nu?

– Først skal jeg sunde mig lidt. Det kom som lyn fra en klar himmel. Der ud over vil jeg gerne arbejde med marketing, ikke fortolket som sjove brand-film, men som kommerciel kommunikation, der bidrager til forretningen, slutter Michael Schiedel.