Royal Mail angriber Amazons leveringsservice

Den britiske postvirksomhed Royal Mail oplevede i årets første halvår et fald i nettoresultatet på hele 21 pct. og langer nu ud efter netbutikken Amazon, der har sin egen leveringstjeneste og blandt andet tilbyder at levere samme dag, som ordren er modtaget.

Selvom regnskabet ikke var helt så deprimerende som ventet, ser fremtiden grå ud for Royal Mail, der halverer sit vækstskøn over de næste to år til 1-2 pct. som følge af Amazons indtog på markedet for leveringsydelser. Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDY RAIN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den øgede konkurrence truer fremtiden for det stolte, britiske postselskab.

Det skriver The Guardian.

Det 500 år gamle postselskab, der blev privatiseret i oktober sidste år, fik leveret et kurssmæk på børsen i London i kølvandet af det kedelige halvårsregnskab. Aktiekursen faldt 9 pct. til 427,4 pence, hvilket dog er langt over niveauet fra børsnoteringen, hvor aktien blev solgt for 330 pence.

Selvom regnskabet ikke var helt så deprimerende som ventet, ser fremtiden grå ud for Royal Mail, der halverer sit vækstskøn over de næste to år til 1-2 pct. som følge af Amazons indtog på markedet for leveringsydelser.

- Det betyder, at omsætningen i bedste fald forbliver stabil, hvilket stemmer meget godt overens med antagelsen om en omsætningsvækst på 2 pct., udtaler investeringsbanken Jefferies' analytiker David Kerstens til The Guardian.

- Vi mener, at der er et presserende behov for en ny rammeaftale fra politikernes side, som kan sikre bæredygtig levering i fremtiden, lyder bønnen fra en talsmand fra Royal Mail.