Roskilde Festival er enhver marketingschefs drøm

Selv om Roskilde Festival er en alderstegen institution, kan den stadig det, alle marketingchefer drømmer om: fange og fastholde de unge.

Glade, unge mennesker til koncert foran Orange Scene på Roskilde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen
Sidste år faldt gennemsnitsalderen på de 80.000 billetkøbende deltagere fra 25 til 24 år. Det viser festivalens egne tal, og i år var musikfesten udsolgt en måned før starten, hvilket er det bedste billetsalg de seneste ti år. Med andre ord kan Roskilde Festival det, marketingchefer i andre brancher kun tør drømme om allersidst på natten: fange og fastholde et ungt publikum, skriver Politiken.

»På Roskilde Festival er det ikke bare tilladt at give slip og gå amok, glemme sig selv og sin hverdag. Jo mere du gør det, jo højere op kommer du i det sociale hierarki på festivalen. Det er fuldstændig modsat dagligdagen, hvor de andre 'talenter' dominerer. Derfor udgør den en enorm kontrast til de unges meget pressede og stressede hverdag med de store krav, der stilles på studierne og i erhvervslivet nu. Det er en meget vigtig ventil og et velkomment frikvarter«, siger Naomi Katznelson, forskningsleder ved Center for Ungdomsforskning på Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) til Politiken.

En af Roskilde Festivals 'hemmeligheder' er den direkte dialog med deltagerne på mail og i brevform, der foregår året rundt. Som følge deraf kender festivalens talsmand, Esben Danielsen, sit publikum rigtig godt.

»Vi bestemte os på et tidspunkt for at satse på at have fremtidens navne frem for de store etablerede, og det har været med til at sætte gennemsnitsalderen ned. Ud over musikken tæller stemningen og de overleveringer, de unge får bragt fra tidligere og stadig glædestrålende deltagere, rigtig meget«, mener Esben Danielsen.

Den første festival i Roskilde fandt sted i 1971. Til trods for alderen og det faktum, at forældregenerationen også har trådt sine gummisko flade på Dyrskuepladsen i den midtsjællandske by, har arrangementet bevaret sin cool-faktor over for nutidens unge.

»Roskilde er lidt som en cool onkel. Det er unikt for en institution af den type at have sådan en dynamik mellem generationerne. Det viser, at de unge gerne vil deltage i noget, der er retro og peger tilbage, så længe det bare ikke er en familieting. Man gider godt deltage i et gammelt arrangement med sine egne jævnaldrende, men forældre, fætre og kusiner skal ikke med«, siger Fabian Holt, der forsker i eventkultur på Roskilde Universitetscenter.

En af de virksomheder, der i lighed med Roskilde Festival kan stille de unges sult, er McDonald's, der især brødføder danskere i alderen 18-29 år. Pressechef for burgerkæden Hanna Løyche er imponeret.

»Roskilde Festival er en institution, som formår at forny sig. Det er et fristed med stor grad af genkendelighed og små fornyelser fra år til år. Hvis nogen synes, at det minder om McDonald's, er det nok ikke helt forkert. Vi forsøger at gøre det samme ved at køre med nye menuer, som er målrettet mod de unge danskere, og tale til dem i deres eget sprog i reklamerne. Det virker også«, siger hun.

Kilde: Politiken