Roskilde Banks rådgivning får hug

Nordea er rystet over antallet af kunder, de må sende retur til Roskilde Bank. Elendig rådgivningspolitik i Roskilde Bank er årsagen.

Det er typisk kunder, som har købt fast ejendom og har fået et lån, som er alt for stort i forhold til deres økonomis størrelse, som er blevet afvist af Nordea. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Storbanken Nordea smækker døren i over for 3300 af de 42.000 privatkunder, som banken overtog efter købet af flere af den krakkede Roskilde Banks filialer. Det er langt flere end forventet og en rigtig trist udvikling, siger pressechef i Nordea Claus Christensen.

"Vi har lavet en normal kreditgennemgang, og det har vist sig, at det var meget værre end ventet. Derfor må vi sende langt flere end vi havde troet og håbet tilbage. Det er en rigtig trist udvikling," siger han til Ritzau.

Det er typisk kunder, som har købt fast ejendom og har fået et lån, som er alt for stort i forhold til deres økonomis størrelse, som er blevet afvist af Nordea. Ellers er det kunder, som har lånt til investeringer i den risikable ende.

Uholdbar udlånspolitik
Pressechefen vil ikke skyde på selve bankrådgiverne i den tidligere Roskilde Bank, men retter i stedet sigtekornet mod ledelsen og den politik de har udstukket.

"Fundamentalt er det udlånspolitikken, som har været uholdbar. Vi oplever, at der simpelthen er givet for store lån i forhold til kundernes økonomi og i forhold til den sikkerhed, der har været for engagementerne," siger han.

Ritzau