Roser til Apples iPad

Der er stort set kun positive ord til den flade tavle-PC, som Apple i går introducerede. Nu vil de kommende måneder vise, om Apple får held til at skabe en ny kassesucces. Berlingskes koncernchef er begejstret.

Apple lancerer nye iPads. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHN G. MABANGLO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ros, ros, ros - og stort set ingen kritik. På dagen, hvor elektronikgiganten Apple lancerede sin nye måske kommende storsællert, iPad, har den internationale presse stort set kun rosende ord til overs for initiativet.

iPad er en trykfølsom tavle-PC, der ikke har tastetur - og som derfor fylder væsentligt mindre end en bærbar computer. Og selv om den i praksis blot er en stor iPod Touch, har iPad tilført en række nye ting til genren. Blandt andet lukker iPad hullet mellem de bærbare computere og smartphones, ved at indføre en ny produktkategori, der er væsentligt mere tilgængelig end en bærbar.

Se billedserie med iPad her:

En mellemting


Her er ideen, at smartphones er fine til lette opgaver som check af mails og Facebook, men stadig alt for små til at arbejde og læse seriøst på. Her er iPad tænkt til at være en dims, der kan ligge på sofabordet, og hvor man uden besvær kan læse sin avis, tjekke sin mail, læse en bog, vise billeder fra ferien eller tjekke noget på nettet

Der har gennem årene været utallige forsøg på at lancere en tavle-PC, der fik succes - og teknisk set er Apples iPad ikke et revolutionerende nyt produkt. Apples evne består i, at tage eksisterende teknologier og gøre dem sexede og let tilgængelige - og det gælder også iPad.

Ros for prisen


Blandt mange andre roser Walt Mossberg fra Wall Street Journal Apple for at have lavet et meget veldesignet produkt til en pris, hvor Apple faktisk har en chance for at få et stort salg. Den billigste iPad koster 499 dollars - eller godt og vel 2500 kroner, og dermed er iPad faktisk billigere end de fleste mikro-computere, de såkaldte netbooks. Det er endda sandsynligt, at iPads bliver endnu billigere, hvis teleselselskaberne begynder at give tilskud, mod at folk binder sig til et abonnement på mobilt bredbånd.

Midt i al begejstringen, bliver iPad da også mødt af flere kritikpunkter. For det første kritiseres den for ikke at have et webcam, hvorfor den ikke kan bruges til videkonferencer og lignende. For det andet er iPad - selv om den lille og fiks -lige præcis en tand for stor og tung til, at man lige smutter den med i inderlommen uden at tænke over det.

Kejtet tastetur


Mossberg kritiser også Apples trykfølsomme tastetur for at være en kejtet oplevelse at skrive på.

Og endelig ser det umiddelbart ud til, at iPad lider af samme irriterende mangel som iPhonen - nemlig at man ikke kan synkronisere trådløst med sin PC eller Mac, men derimod er nødt til at slutte den til maskinen for at få sin musik, billeder og andet over.

Kritikerne er dog i absolut mindretal - og mens de fleste begejstres over iPads veldesignede ydre, er det ganske få, der har bemærket, at Apple nu også sælger bøger i iTunes Store. Her har Apple valgt ikke at gentage tidligere tiders bommerter med at lukke kunderne inde i en bestemt teknologi, men i stedet valgt den åbne standard, ePub.

Åbne bøger


Apple er tidligere blevet kritiseret for at sælge digital musik i et format, der kun kunne afspilles på selskabets egne iPods. Dermed var folk, der havde købt et stort antal albums, til evig tid spærret inde i Apples produkter, og ville aldrig kunne skifte til et andet mærke, uden at musikken blev ubrugelig. Dengang måtte Apple-chef Steve Jobs gå bodsgang og erkende, at det ikke var Apple, men musikbranchen, der havde et rigidt forhold til kopibeskyttelse, og Apple fik efterfølgende pladeselskaberne til at ændre mening, så man i dag kan købe ubeskyttet musik i iTunes Store.

Samme kritik er Amazon blevet mødt af med deres Kindle, hvor man ikke kan overføre sine dyrt indkøbte e-bøger til andre e-læsere, mobiltelefoner eller computere. Med valget af ePub-formatet, er iPad desuden født til at kunne bruge de hundretusindevis af bøger, som Google er i færd med at digitalisere og give væk ganske gratis.

Fin skærm


Sitet Gizmodo roser i øvrigt Apple for at gøre bog-læsningsoplevelsen langt bedre end Amazons Kindle har været i stand til - og det endda på trods af, at Apple ikke bruger den særlige e-Ink-skærmteknologi, der ellers får teksten til at fremstå knivskarpt.

Slashgear kritiserer dog iPad for ikke at kunne multitaske - så man er nødt til at lukke et program, før man kan åbne et nyt, og at iPad ikke understøtter Flash, hvilket betyder, at en del internetsider ikke kan ses.

En af de store håb er, at iPad vil være det første seriøse bud på en platform, hvor aviser kan udkomme elektronisk med udgaver, der er identiske med de nuværende papirversioner - og dermed være 'the missing link' i overgangen fra den gammeldags avis-forretningsmodel, og de nye digitale verden.

Og det kan sagtens være, at det kommer til at ske - men indtil videre blev ingen meget klogere af onsdagens præsentation. New York Times havde en kort demonstration af en særlig avis-applikation, hvori man kan læse en særlig iPad-udgave af avisen, men den mulighed kendes allerede fra telefoner og andre e-læsere, og virkede ikke umiddelbart som udpræget revolutionerende.

Berlingske interesseret

Hos Berlingske Media var Koncernchef Lisbeth Knudsen dog begejstret, og erklærede over for Ritzau, at iPad meget vel kan betyde en stærkt forbedret markedssituation for aviserne - og at Berlingske Media meget hurtigt vil undersøge, hvordan koncernens aviser kan udkomme på den.

Apple har dog løbende åbnet op for, at udviklere, der sælger software igennem Apples indbyggede App-store, gerne må lave programmer, der fungerer som en 'skal' for noget indhold, som man køber gennem applikationen. Det betyder kort sagt, at New York Times kan lave et program, hvor man kan købe dagens avis - eller et abonnement, hvis man vil det, og det er et brud med tidligere tiders politik om, at kun Apple måtte sælge indhold gennem iTunes.

Åbningen gør det nemmere for udgivervirksomheder at sælge abonnementer, men indtil videre har det ikke været brugt, fordi iPhonens skærk er for lille til seriøs avislæsning.

Fremtidsdims

Apple har dog fra begyndelsen lagt op til, at iPad skal vokse heftigt i funktionalitet. Allerede fra begyndelsen har selskabet charmet softwareudviklerne for at få dem til at udvikle nye ting til iPad-platformen - og dermed er det rimelig sikkert, at de største nyheder fortsat er foran, efterhånden som udviklrere over hele verden opfinder nye måder at bruge Apples iPad på.