Rosendahl opkøber design-klassiker

Rosendahl Design Group udvider sortimentet og føjer Lyngby Porcelæn til stalden. Det sker for at opnå synergi og for at være mindre sårbare. Prisen er et tocifret millionbeløb.

Henrik Rosendahl med Lyngby-vasen, som Rosendahl Design Group netop har købt. Foto: Rie Neuschs/Rosendahl Fold sammen
Læs mere

Lyngby Porcelæn, der er bedst kendt for Lyngbyvasen, er blevet opkøbt af Rosendahl Design Group for et tocifret millionbeløb. Henrik Rosendahl, administrerende direktør hos køberne, kan ikke oplyse et mere præcist tal men fortæller, at aftalen »har været god for begge parter«. Dermed kommer Lyngby Porcelæn ind i under vingerne hos Rosendahl Design Group, der allerede omfatter Kaj Bojesen, ­Holmegaard, Global, Arne Jacobsen, Bjørn Wiinblad og Juna, der blev købt tidligere i år, foruden mærket Rosendahl.

Udvidelsen, der er den anden på bare syv måneder, er dog sket ved lidt af et tilfælde, fortæller Henrik Rosendahl, der i dag styrer firmaet, som hans far grundlagde i 1984. For efter opkøbet af tekstilvirksomheden Juna i marts fra Herstal ville Rosendahl Design Group sådan set gerne have trukket i håndbremsen, inden de igen udvidede.

»Egentlig ville vi gerne lige have ventet et halvt år, men der havde den her mulighed ­ikke været der. Så vi blev nødt til at vurdere, om vi godt kunne hive Lyngby Porcelæn ind, selv om der allerede var pres på, og der allerede skete rigtig meget i vores virksomhed,« fortæller Henrik Rosendahl, der afslører, at der var en vis usikkerhed i processen. For selv om han mener, at der kan opstå synergi mellem Lyngby Porcelæn og Rosendahl Design Groups syv øvrige brands, medgiver han også, at det kan gå for stærkt.

»Vores firmas styrke er, at vi kan udvikle og få brands til at vokse. Det skal vi til at bevise med Juna og Lyngby Porcelæn. Men det koster både noget tid og nogle penge, når man skal videreudvikle et brand,« siger Henrik Rosendahl, der har stået i spidsen for Rosendahl ­Design Group siden 2005. Derfor skal man heller ikke forvente at se en helt serie af nye Lyngby Porcelæn-produkter i butikkerne til julehandlen. Typisk tager det fra et år til halvandet, fra processen går i gang, til det endelige design står klar i butikker, fortæller Rosendahl. I ­stedet ser Rosendahl Design Group mod udlandet, selv om de indrømmer, at udvidelsesmulighederne ikke er uanede.

Foto: Rosendahl Design Group.

»Vi er for hjemmemarkedstunge – for afhængige af det danske marked. Men det er også derfor, vi nu udvider. Så bliver vi mindre sårbare. Man kan sige, at det er som med ­heste. Hvis der er flere til at trække os, gør det mindre, hvis én af dem bliver træt,« siger Henrik Rosendahl og udbygger metaforen: Han ­mener nemlig ikke, at det er Rosendahl Design Groups opgave at få hestene til at ligne hinanden. ­Rosendahl Design Group skal derimod sørge for, at de bærer de rette sko, at de får det bedste foder, og at de er så klar til at takle de ­udfordringer, de måtte møde, som det er muligt.

Siden 2012 har Lyngby Porcelæn været ejet af Karakter Copenhagen. Men faktisk blev ­firmaet grundlagt allerede i 1936, inden det i efterkrigsårene blomstrede og var én af Danmarks største porcelænsproducenter.

På et tidspunkt var der helt op til 500 ansatte, men i 1969 slukkede lyset på fabrikken i Lyngby for sidste gang. Først i 2012 blev det ikoniske ­keramiknavn genoptaget, da Christian Elving og Kim Mekawi købte rettighederne.

Årsagen til, at de nu sælger, er, at Lyngbyvasen voksede sig til en så stor succes, at Karakter blev nødt til at stille alle andre aktiviteter i bero, fortæller Christian Elving, der grundlagde Karakter Copenhagen.

»Det, der var tænkt som et sideprojekt til vores eksisterende brand, Karakter, blev ­meget hurtigt så succesfuldt, at vi stort set måtte sætte alt andet på pause. Det glæder vi os til at genoptage,« siger Christian Elving.

Foruden designkataloget skifter to ansatte fra Karakter Copenhagen til Rosendahl Design Group. Det drejer sig om en sælger i Jylland samt en lagerarbejder.