»Rommel« atter på spil: Tidligere Berlingske-chef lurer igen på at blive mediekonge

Den britiske mediemand David Montgomery, der går under tilnavnet »Rommel«, ser ud til at tage tilløb til at bygge et nyt medieimperium op i Storbritannien. Han ledede Mecom, der en overgang ejede Berlingske, men måtte gå, da en større gældsbyrde knækkede ham.

Topfoto
Mediemanden David Montgomery er i Danmark nok mest kendt som topchef for Mecom, der i en årrække ejede Berlingske Media og på et tidspunkt var Europas største aviskoncern. Nu har han startet et nyt selskab, der skal købe trængte avistitler op blandt britiske regional- og lokalaviser. Han har også kig på lokal-TV. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Tilnavnet »Rommel« hænger stadig ved den britiske mediemand David Montgomery, der i Danmark nok er mest kendt for at have ledet og blive tvunget ud fra mediekoncernen Mecom, som en overgang ejede Berlingske Media.

Det alt andet end positivt mente tilnavn – der henviser til Anden Verdenskrigs store opgør mellem den tyske general Rommel og den britiske feltmarskal Montgomery – fik David Montgomery, da han som chef for den britiske tabloidavis Daily Mirror og dens søsteraviser i 1990erne fik ry for at skære ind til benet med en sjælden hårdhed.

For, som journalisterne konstaterede med henvisning til krigstidens feltmarskal, »Montgomery var altid på vores side« – men med denne Montgomery forholdt det sig anderledes.

Men selv som 70-årig er medieveteranen stadig på fremmarch efter en karriere, der har budt på lige så markante tilbageslag som på forbløffende comebacks.

Han står nu bag selskabet National World, der ifølge britiske medier er klar til at byde ind på trængte avisforlag, blandt andet JPI Media, landets største regionale avisejer med over 100 titler, som også flere store mediehuse siges at lure på.

»Rommel vender tilbage,« som avisen The Telegraphs erhvervsredaktør for et par uger siden skrev på Twitter.

Og ifølge avisen stopper han måske ikke ved lokalaviserne. Der er rygter om, at han også vil gå efter et langt større bytte, nemlig sin egen gamle arbejdsgiver, Trinity Mirror Group, der siden har skiftet navn til Reach og omfatter flere landsdækkende aviser.

Altså er den drøm om at blive en britisk mediekonge, som han siges at have næret i årtier, stadig i live.

Med opkøbstakterne følger han en strategi, som han har brugt flere gange før. Det er kun fire år siden, at David Montgomery solgte avisforlaget Local World efter at have bygget det kraftigt op med flere opkøb.

Det var en lidt mere lykkelig udgang, end da han i 2000 skabte Mecom, der gennem utallige opkøb i Danmark, Tyskland, Holland, Polen og Norge nåede at blive Europas største aviskoncern, før finanskrisen og et vanskeligt mediemarked fældede Montgomery som topchef.

Han måtte gå i januar 2011, og resterne af Mecom blev senere solgt til belgiske Persgroep, der i dag ejer Berlingske.

Siden har David Montgomery også købt sig ind i britiske lokal-TV-stationer, og han har for nylig vist interesse for at overtage stationen London Live, som er ejet af udgiveren af dagbladene The Evening Standard og The Independent.

David Montgomery (midten) hilser dronning Margrethe (t.h.) velkommen i Pilestræde i forbindelse med Berlingske Tidendes 260-års jubilæum. Mellem de to ses tidligere ansvarshavende chefredaktør Lisbeth Knudsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe.

I sin lange karriere i mediebranchen har David Montgomery primært stået i skole hos to af branchens mest omdiskuterede mediebaroner, Robert Maxwell og Rupert Murdoch, og han havde selv gjort flere tilløb til at købe landsdækkende aviser op, da han i 1992 blev topchef for Mirror Group, der efter Robert Maxwells mystikomgærdede død var i en sørgelig forfatning.

Mens han gennem årene har fået credit for sin indsats for at redde flere britiske aviser, har hans metoder dog ikke altid skaffet ham mange venner.

Da han i 2005 købte sig ind i tyske Berliner Verlag, blev han i de lokale medier omtalt som »den angelsaksiske græshoppe«, en henvisning til Bibelens græshoppeplage, der lagde Egypten øde. Og medarbejderne gik på gaden i protest for at møde ham med skilte påtrykt »Du er ikke velkommen Mr. Montgomery«.

Ironisk nok udtalte han for nylig til Financial Times, at et af problemerne med lokale nyhedsmedier har været for store nedskæringer. Her afviste han at kommentere sine opkøbsplaner, men konstaterede, at han ser et »enormt potentiale« i lokalaviser, specielt digitalt.

At det er en risikofyldt satsning, afviste han ikke. »Man kan ikke stoppe strukturforandringer.«